Ellenőrző kérdések/feladatok
Mutassa be a vendéglátás fogalmát, feladatát, szerepét és jelentőségét!
„A vendéglátás összetett, komplex tevékenység, melynek
kapcsán kül- és belföldi vendéget látunk el étellel, itallal, szállásukról
gondoskodunk és kulturált szórakozási igényeit elégítjük ki.”
A
vendéglátásnak fontos gazdasági
jelentősége még az is, hogy érvényesül a multiplikátor-hatás, ami azt
jelenti, hogy szinte minden nemzetgazdasági ágra fejlesztően hat. Ha a
vendéglátás fejlődik, gyarapszik az a többi nemzetgazdasági ágra is pozitív
hatással van. De nem csak a fejlődés, a hanyatlása is begyűrűzik a
nemzetgazdaság valamennyi területére is.
Gazdasági
jelentőségei között említhetjük a vendéglátásnak még azt is, hogy a
nemzetgazdaság számra valutabevételt
(bármely ország fizetőeszköze) jelent a külföldi turisták kiszolgálása kapcsán,
és nem utolsó sorban munkahelyet teremt,
munkalehetőséget biztosít jelenleg közel százezer munkavállalónak. Főszezonban
előfordul – más gazdasági szektorra gyakorolt hatás következtében – a
foglalkoztatottak száma eléri a félmillió főt is.
A vendéglátás
jelentősége a gazdasági életben még az is, hogy növeli az infrastruktúrát.
A szolgáltatások
szerepe és jelentősége a komplex vendéglátó ipari munkában.
A vendéglátás, a
szállásadás és a turizmus kapcsolata. A társadalom, a hazai és külföldi
vendégek igényeinek kielégítése, étellel, itallal való ellátása
Milyen munka- és baleseti források fordulhatnak elő a
vendéglátó ipari termelés során?
Gyakorlati példákkal is bizonyítsa válaszát!
Ételkészítés során a következőket kell betartani:
-
Edények fedőjét kézi
leemelésnél oldalra húzva kell felemelni.
-
Az edények fedelének
felnyitásánál a forrázás veszély kiküszöbölhető, ha oda figyelünk.
-
Gázüzemű berendezéseket
begyújtani csak a berendezés környezete és az égésterméket elvezető csatornák
átszellőztetése után szabad megkezdeni.
-
Gázcsapot lánggal történő
begyújtáskor csak akkor szabad megnyitni, ha a szükséges gyújtóeszköz égő
állapotban a begyújtás helyén van.
-
Begyújtani csak a gázláng
várható visszacsapódásának irányától oldalt állva szabad a gázcsapot!
-
Főzőberendezést fűtésre
használni tilos!
-
Csak hibátlan felületű
tűzhelyet szabad üzemeltetni!
-
Konzervet csak
konzervnyitóval szabad felbontani!
-
Zsiradékot vagy más
gyúlékony anyagot a tűzhely felett vagy annak közelében egyik edényből a
másikba átönteni tilos!
-
Forró edények megfogásához,
sütőberendezések forró lemezeinek és rácsainak elszedéséhez e célra kialakított
segédeszközt és fogóruhát kell használni.
-
Főzőedényből hentesárut csak
hosszúnyelő fa, vagy műanyag csipesszel, illetve villával szabad kiemelni.
-
Forró folyadék keveréséhez vagy forró
zsiradékba történő mártogatáshoz, sütéshez hosszú nyelő villát, fogót kell
használni.
-
Forró folyadékot tartalmazó
edényről, annak a tűzhelyről való leemelése előtt – a benne lévő étel
láthatósága érdekében – a fedőt le kell venni úgy, hogy a kicsapó gőz a
munkavállalót ne érje.
-
Forró étellel vagy
folyadékkal telt fedetlen edény fölé hajolni vagy felette átnyúlni tilos!
-
Zsírolvasztást csak száraz
edényben szabad megkezdeni.
-
Hússzeleteket a testtel
ellentétes irányú mozdulatokkal kell a zsírba helyezni.
-
Forró zsiradékkal, vagy
folyadékkal telt edényt munkaasztalra, illetve tűzhelyre csak teljes
alapfelületével szabad elhelyezni.
-
Folyadékban vagy folyékony
anyag keletkezésével járó étel sütésekor az ilyen ételt tartalmazó edényt a
sütőberendezésbe, mellmagasságnál feljebb elhelyezni nem lehet.
-
Forró anyagot tartalmazó
edényt a padlóra helyezni tilos!
-
Ételkészítésre csak jól
rögzített fülekkel, illetve nyelekkel ellátott edényeket szabad használni.
-
Főzőedényt és munkaeszközt
használatuk után eredeti tároló helyükre vissza kell helyezni!
-
Tíz liternél nagyobb
őrtartalmú, meleg vagy forró étellel, folyadékkal telt edényt egy személynek
emelni, illetve vinni nem szabad.
-
Húsz liter feletti
őrtartalmú teli edényt kisebb űrtartalmú edénybe kell átmerni, úgy lehet a
tűzhelyről levenni.
-
Azt az edényt, amelyet
kézzel mozgatnak, forró étellel vagy folyadékkal csak őrtartalmának 3/4 részéig
szabad megtölteni.
-
Forró ételt tartalmazó
edények kézi szállítása előtt meg kell győződni arról, hogy a szállítási
útvonal szabad, csúszásmentes.
-
Fenőacélt ütközőkarikával
vagy ütköző felülettel kell ellátni!
-
Kést, fenőacélt, illetve más
kéziszerszámot csak az erre kijelölt helyen szabad tárolni.
-
Közlekedésnél a kés vagy
villa hegyét a föld felé kell tartani.
Ezek
átadásánál ügyelni kell arra, hogy az átadás a nyél kézbeadásával történjen.
-
Tevékenységi körben végzett
árumozgatás, szállítás, rakodás közben gyűrűt, karórát, nyakláncot viselni
tilos!
-
Kézi kenyérszeleteléshez
fogazott pengéjű kenyérvágókést kell használni.
-
Húsdarálót csak
biztonságosan rögzített állapotban szabad használni olyan helyen, ahol a
kezeléshez elegendő oldaltávolság áll rendelkezésre.
-
Húsdarálóba húst a gép
tálcájáról csak tömőfa segítségével szabad adagolni.
-
Húsdarálót szétszedni, azon
kést vagy tárcsát cserélni csak a gép hálózatról történt leválasztása után
szabad
-
Mikrohullámú sütőt csak erre
speciálisan kiképzett szakember javíthat. A készüléken átalakítást végezni
tilos!
Milyen tevékenységeket
végez a vendéglátás?
Melyek a fő-és melléktevékenységek?
A szakmában a
vendéglátó-ipari munkát két fő tevékenységre osztjuk. Az egyik az áruforgalmi tevékenység, a másik a szolgáltatás.
Természetesen
ezek a tevékenységek szorosan összefüggnek egymással, de gazdaságilag két különböző
jellegű vendéglátó-ipari munkát jelent.
Először a
tipikus vendéglátó-ipari szolgáltatásokról olvashatunk, majd ezt követően
fejtjük ki a vendéglátó-ipari tevékenységek munkafázisait.
A szolgáltatások nyújtása szorosan
kapcsolódik az áruforgalmi feladathoz, de gazdaságilag fontos különbség, hogy
még az áruforgalmi tevékenység végzéséhez nyersanyagra,
árura van szükség, addig a szolgáltatás nem jár nyersanyag felhasználással. A
szolgáltatások biztosítása során a vendéglátósok nem használnak fel alapanyagokat,
nyersanyagokat, nem kell hozzá sör, bor, élesztő. Ilyenkor azokat a kényelmi
feltételeket szervezzük meg, amelyre a vendégnek igény van. A szolgáltatás
tehát egy olyan tevékenység,
amellyel a
vendégek kényelmét, jó közérzetét biztosítjuk.
A szolgáltatások
lehetnek kényelmi szolgáltatások,
ide soroljuk a legnagyobb volumenű vendéglátó-ipari szolgáltatást, a
szálláshely biztosítást. Lehetnek szórakoztató
szolgáltatások, pl.: zene, műsor; és megkülönböztetünk még szerviz tevékenységet is, mint a
mini-bár, azaz a szállodai szobába bekészített kisebb kiszerelésű szeszes
italok, üdítők, apró sós harapnivalók, esetleg édességek. Szerviz tevékenység
maga a felszolgálás is, aminek több módja ismert a szakmában. Úgy, mint angol,
francia, svájci-amerikai és orosz felszolgálás Ezek mind-mind a vendég
kényelmét, jó közérzetét szolgálják.
S most térjünk
át a másik fő tevékenységre, a vendéglátás áruforgalmi tevékenységére.
Az áruforgalmi tevékenység azt
jelenti, hogy a vendéglátós beszerzi az árut, amit a szakosított előkészítés
után különböző hőtechnológiai eljárással fogyasztásra késztermékké alakít át.
Ezt követően a
vendéglátó üzletek széles és színes üzlethálózatában eladja, értékesíti.
A betanított
szálláshelyi vendéglátónak ismernie kell ennek az áruforgalmi tevékenységnek és
a szolgáltatási tevékenységnek is a lényegét.
Tudni, ismerni kell azt, hogy hogyan kapcsolódnak az egyes
munkafolyamatok egymáshoz, hogyan alkotnak teljes egészet.
Mint ahogyan
az ábrából is kitűnik, az áruforgalmi tevékenység három, egymástól jól elhatárolódó
szakaszra oszlik, úgy, mint:
- árubeszerzés
- vendéglátó-ipari termelés
- vendéglátó-ipari értékesítés.
A szakemberek
szerint mindhárom tevékenység fontos, de legfontosabb mégis az értékesítés,
mert hiába szerezzük be az árut, ha a raktárban tároljuk, és hiába főzünk
levest, főzeléket, salátákat, húsételeket, sütünk desszerteket, ha nincs
vendég, aki elfogyasztja és megfizeti a munkánk ellenértékét.
Kiegészítő tevékenységek a mosogatás a takarítás, az
adminisztrálás, az árképzés.
Ezek nem fő feladatai a vendéglátásnak, de nélkülözhetetlenek
a vendéglátó ipari munkában.
Mutassa be a vendéglátás árubeszerző tevékenységének szerepét, munkafolyamatát!
Beszerzés
során biztosítjuk a vendégeknek az étel-ital igényének kielégítéséhez szükséges
nyersanyagokat.
A vendéglátás
nagyon sokrétű, összetett tevékenységek végzésének sorozata. Ahhoz, hogy a
vendég jól érezze magát minden vendéglátó-ipari dolgozónak szinte hibátlanul
kell a munkáját végeznie!
Nagyon sok
részfeladatot kell összehangolni, aminek pontos elvégzése nélkülözhetetlen.
Az áruátvétel
A vendéglátó
vállalkozáshoz érkezett árut a szállítótól át kell venni! Ennek helye a
gazdasági bejárat közelében lévő Áruátvevő helyiség, aminek berendezése egy
íróasztal, felszerelése mérőeszközök, mérlegek, űrmértékek, amivel ellenőrizni
lehet az átvett árut.
A mennyiségi átvétel azt jelenti,
hogy megszámoljuk, megmérjük a megérkezett árut és összehasonlítjuk a szállító
által átadott bizonylattal valamint a megrendelővel. Ez azért
fontos, mert a gyakorlatban előfordulhat, hogy a szállító több vagy kevesebb
árut hoz, mint amit megrendeltünk.
Amennyiben a
betanított szálláshelyi vendéglátót bízzák meg az áru átvételével, akkor az
árut először csomagolási egységenként, bruttó súly vagy darabszám alapján
vesszük át méréssel, számolással. Egyeztetni kell az átvett mennyiséget a
számlán vagy szállítólevélen feltüntetett mennyiséggel.
Ezután
nettósúly alapján is át kell venni az árut.
Megjegyezzük,
hogy a bruttó súly az áru
tiszta súlya és a csomagoló anyag együttes súlya.
A nettósúly csak az áru súlyát
jelenti (csomagoló anyag nélkül).
Sokszor
előfordul, hogy az áru ládában, dobozban, rekeszben érkezik, ezt összefoglaló
néven göngyölegnek nevezzük. Az sem ritka, hogy a göngyöleg nagyobb értéket
képvisel, mint maga az áru. A csomagoló anyag súlyát tárasúlynak nevezzük.
Mennyiségi
átvételkor nagyon fontos, hogy a tárasúly nélküli mennyiség szerepeljen a
bizonylaton – és később a számlán – a mennyiségi rovatban.
A minőségi átvétel azt jelenti a szakmában, hogy az érzékszerveinkkel –
szaglással, tapintással, látással – megvizsgáljuk az üzletbe érkezett árut.
Megnézzük, hogy rendelkezik-e azokkal a szemmel is látható jellemzőkkel, ami az
áru sajátja.
Tapintással
vizsgáljuk meg a gyümölcsöket, zöldségeket, nem löttyedt-e, nem nyúlós,
nyálkás-e az áru.
Különös
figyelmet kell fordítani a minőség-megőrzési időre és az élelmiszerek
fogyaszthatóságára. A minőség-megőrzési idő lejárati dátumát (nap, hónap, év)
minden esetben fel kell a csomagoláson tüntetni.
A csomagoláson
az alábbi minőség-megőrzési dátumokat találhatjuk:
- minőségét megőrzi: …
- minőségét megőrzi: lásd … (utalás a feltüntetés helyére)
- az összetételük miatt gyorsan romló élelmiszerek esetén:
fogyasztható: hónap, nap
Vannak
élelmiszerek, amik minőségüket korlátlan ideig is megőrzik. Ezeken nem kell
feltüntetni a minőség-megőrzési időt (például: só, ecet, cukorfélék a porcukor
kivételével)
Ne
vegyünk át sérült csomagolású, szennyezett, felengedett terméket. A hűtve és
mély hűtve szállított termékeknél ellenőrizni kell a hűtőlánc folyamatosságát
és az átvett áruk maghőmérsékletét. Erre speciális mérőeszköz, úgynevezett
maghőmérő szolgál.
Az érték szerinti áruátvétel azt jelenti, hogy a számla matematikai helyességét
vizsgáljuk, azaz, hogy a mennyiség és egységár szorzata valós-e, jól van- e
matematikailag összeadva, vagy jól van-e az esetleges engedmény mértéke
kiszámolva.
Bár
napjainkban a számítógépes számlázásnál ez nem fordul elő, de egy őstermelőtől
való árubeszerzésnél fontos ellenőrzési szempont.
Az
áruátvétel szakszerű befejezése:
Ha minden
rendben van az áruátvétel során, akkor készpénzes fizetés estén a vevő kifizeti
a számlát, az eladó rápecsételi a fizetve bélyegzőt és aláírja.
Ha az áru
szállítólevéllel érkezik, akkor a vevő az aláírásával és a bélyegzőjével
hitelesíti az átvételt. Miután a szállítólevél alapján az eladó kiállítja a
számlát (mert csak ez az adóügyi bizonylat), a vendéglátós fizetni vagy
átutalni a számla megérkezése után fog.
A gyakorlatban
a vendéglátó vállalkozások azoktól a szállítóktól, akik gyakran, naponta
szállítanak árut (pl.: pékáru) nem szokták kérni minden egyes alkalommal a
számlát, hanem megállapodás kérdése, hogy hetente vagy tíznaponta, de minimum
havonta egyszer.
Hogyan kell a vendéglátásban szakszerűen tárolni a megérkezett és aznap felhasználásra nem kerülő alap-és járulékos anyagokat?
A raktározás
alapfunkciója, hogy minőségi- és mennyiségi romlás, károsodás nélkül tudjuk
áthidalni az áru beérkezése és felhasználása közötti időt. Bár nem azért
szerezzük be az árut, hogy raktáron legyen, hanem azért, hogy a vendég igényei
bármikor ki tudjuk elégíteni, a vendéglátó-ipari tevékenység végzésében mégis
jelentős szerepe van.
Így
megkülönböztetünk:
·
szárazáru
·
földesáru
·
húshűtő
·
mélyhűtő
·
tojás
·
ital
·
göngyöleg
·
textil
·
fogyóeszköz
·
tisztítószer
·
kézi
raktárakat.
Ezekben a
helyiségekben jól láthatóan, rendszerezetten, a FIFO-elv alapján kell az árukat úgy tárolni, hogy a minősége
a lehető legkisebb mértékben károsodjon. A FIFO elv is angol szavak kezdőbetűiből
képzett szó, annyi mint first input, first output. Magyarul azt jelenti, hogy
az először beérkezett árut kell, illetve célszerű először kiadni, felhasználni.
Természetesen az eltarthatóságot figyelembe véve.
Legjobb,
legésszerűbb, ha érvényesül a JIT-elv.
Ez angol szavak kezdőbetűiből képzett szó – just in time –, azaz éppen időben
elv. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem ésszerű úgy árut beszerezni, ha a
raktárban, a hűtőben táruljuk, miközben esetleg romlik a minősége. Csak akkor,
éppen akkor érkezzen az áru az üzletbe, amikor már az előkészítés is
megkezdődhet. Ez nagyon nagy szakértelmet és magas színvonalú szervezési munkát
kíván.
Mivel ez nem
mindig oldható meg teljes egészében, hiszen ebben az esetben előfordulhat, hogy
egész nap, folyamatosan érkezik az áru, természetesen szükség van a raktározásra is.
A szakosított
raktározásról bővebben az Alapismeretek fejezetben tanulhatunk.
Milyen szakmai szempontokat kell figyelembe vennie e vendéglátásnak árubeszerzés során?
Az árubeszerzéskor számos szakmai és üzleti szempontot kell,
illetve célszerű figyelembe venni.
Ilyenek:
- a már
meglévő árukészlet nagyságát,
- a várható
forgalmat, az esetlegesen felvett rendezvényeket,
- az áruk
eltarthatósági idejét,
- a
szállítási idő gyakoriságát,
- a
raktározási kapacitást,
- az üzlet
jellegét (csárda, panzió, nemzetközi szállodalánchoz tartozó színvonalas
szálloda),
- szezonalitást,
idényszerűséget,
- az üzlet
színvonalát,
- az áru
utánpótlási időt,
- a
vállalkozás pénzügyi kondícióit, azaz, hogy mennyi pénzt kíván áruban
tartani,
- a
vendégkör összetételét,
- célszerű
váratlan eseményekre számolva egy biztonsági tartalékra is gondolni.
Milyen felszolgálási módokat ismer a vendéglátásban?
A
hagyományos értékesítés során többféle felszolgálási módot alkalmaznak. Ezek
lehetnek:
- Angol: ez a
felszolgálási mód legszínvonalasabb, a legmunkaigényesebb, és egyben a legnagyobb
költséggel járó felszolgálás. Két fajtája lehet: Angol I. és Angol II.
·
Az
angol I. felszolgálásra az jellemző, hogy a szakács minden
esetben tálra tálalja az ételt, amit a pincér a vendéghez érve, balról
bemutat. Ezután a vendég bal oldalán maradva, a magával vitt szerviz
eszközzel (nagykanál, nagyvilla) szed a vendég tányérjába. Ilyenkor arra
kell ügyelni, hogy a tányéron legalább olyan szépen legyen a tálalva étel, mint
amilyennek a tálon látta a vendég.
·
Az
angol II. felszolgálási módnál is tálra tálalja a
szakács az ételt, a pincér most is bemutatja balról, majd az asztal melletti
kisegítő asztalon lévő tálmelegítőre helyezi a tálat, majd egy előmelegített
tányérra kiadagolja a vendégek számának megfelelően az ételt. A tálalás után a
vendég elé helyezzük jobbról a tányért.
- Francia szerviz
alapszabálya, hogy mindig a vendég szed magának, a szakács által tálra
szedett tálból. Ennek is két fajtája ismeretes. A francia I és a francia
II.
·
Francia I: a szakács itt is tálra tálalja az
ételt, a pincér a vendég bal oldalára állva bemutatja, majd a magával vitt
szerviz eszközt a tálra helyezve megkéri a vendéget, hogy szedjen magának. Ezt
a felszolgálási módot akkor szokták alkalmazni, ha megfelelő gasztronómiai
kultúrával rendelkező vendégeknek szolgálnak fel.
·
Francia II: a szakács itt is tálra tálalja az
ételt, és a bemutatás után a vendég asztalára helyezi (jobb oldalról) a tálat
úgy, hogy a vendégek mindannyian szedni tudjanak maguknak. Itt sem szabad
elfeledkezni a kellő számú szerviz eszközről.
- Napjainkban leggyakrabban a svájci –amerikai úgynevezett
tányér szervizt használják a
vendéglátó üzletekben. Ilyenkor a vendég arról a tányérról fogyasztja el
az ételt, amire a szakács kitálalta. A pincér jobb oldalról kell, letegye
a vendég elé az ételt.
- Az orosz felszolgálási módot rendezvények, nagy létszámú vendégek
kiszolgálásánál alkalmazzák. Ilyenkor szinte minden felraknak előre az
asztalra – kenyere, hideg előételeket, salátákat, apró süteményeket - a
meleg étele kivételével, azokat frissen, tűzforrón kell a vendégnek
felszolgálni.
A húselőkészítőben milyen gépek segítik a vendéglátó ipari munkát és hogyan kell tisztán tartani azokat?
A
húselőkészítőben használt tárgyak a ládatartó állvány, a kézi szerszámos
tárolására alkalmas, mágnese tartók, illetve a késfertőtlenítő berendezés.
Minden hús előkészítőben kötelező a hideg és meleg vízzel ellátott kétmedencés
olyan mosogató medence, ami mellett csepegető rács is van. Mint minden
előkészítőben a hús előkészítőben is kialakítanak külön hideg és meleg víz
vételi helyiséget azért, hogy biztosítani tudják a locsoló csővel való
takarításhoz a vizet. Itt lennie kell még hideg, meleg vízzel ellátott
kézmosónak.
A pontos mérés érdekében el kell
helyezni egy hitelesített asztali mérleget is. Napjainkban ez digitális
kijelzésű.
A húselőkészítő gépei:
·
Húsdaráló
·
Egyetemes
konyhagép
·
Kutter,
gyorsvágó
·
Elektromos
csontfűrész
·
Hússzövőgép
·
Hússzeletelő
gép
A húselőkészítőben is folyamatosan
ügyelni kell a tisztáságra és a higiéniai előírások betartására. A munkavégzés
közben folyamatosan és a munka befejezésekor is gondoskodni kell a kéziszerszámok,
a gépek és egyéb eszközök tisztán tartásáról is. Naponta, de szükség esetén
többször is fertőtleníteni kell az eszközöket. itt is gondoskodni kell a
hulladékok szelektív gyűjtéséről, azok rendszeres elszállításáról.
Ha az üzletben elő halat és egyéb
hidegvérű állatok feldolgozása is történik, akkor kötelező külön, kizárólag
erre a célra használt halelőkészítőt
kialakítani.
A halelőkészítő építészeti
kialakítása, berendezései és gépei hasonló a húselőkészítőhöz. Külön
kéziszerszámokat és a hústőkét kell a halak előkészítéséhez használni. Külön
hűtőszekrény szükséges a halak tárolásához.
A tojás előkészítőnek mi a szerepe, milyen szakmai előírásai vannak, és hogyan kell kitakarítani?
A tojás-előkészítés
legfontosabb szempontjai:
Felhasználás ellőtt meg kell győződni a tojás minőségéről, úgy hogy a
rápecsételt minőség-megőrzési időt ellenőrizzük.
A tisztítási és fertőtlenítési műveletet közvetlenül a felhasználás előtt kell
elvégezni.
A szárazon nem tisztítható szennyeződéseket mosással, áztatással fel kell
lazítani, majd kefével dörzsöléssel eltávolítani.
A repedt és törött héjú tojást nem
szabad sem tárolni, sem felhasználni.
A fertőtlenítést 2%-os hipo-oldatban kell végezni úgy, hogy ebben a
fertőtlenítős oldatban tartjuk a tojást. A 2%-os hipo-oldat azt jelenti, hogy
10 liter vízhez 2dl hipot kell önteni.
Az áztatás után alaposan folyóvízzel le kell öblíteni a tojásokat.
A fertőtlenített tojásokat az eredeti tojástartóba visszatenni szigorúan tilos.
A lefertőtlenített tojásokat közvetlenül a felhasználás előtt 40 °C-os
folyóvízzel le kell öblíteni.
A tojások felhasználása csak úgy történhet, hogy egyesével, külön csészébe kell felütni, és csak akkor szabad a
többihez adni, ha érzékszervileg meggyőződtünk arról, hogy semmi rendellenesség
nincs.
A feltört tojást három órán belül fel
kell használni, de addig is 0-5°C között kell tárolni.
A tojás előkészítőben a fertőtlenítés munkafolyamatát, vagy ha a
zöldség előkészítőben történik ez a művelet, akkor ott, jól láthatóan ki kell
írni a töménység és a behatási idő.
Mi a szerepe és jeltősége a vendéglátásban HACCP-nek?
A HACCP angol szavak
kezdőbetűiből keletkezett mozaikszó (Hazard Analysis Critical Control Points ).
A HACCP segítséget nyújt abban, hogy a vendéglátó üzletben valamennyi
áruféleség útját nyomon tudjuk követni a megrendeléstől a fogyasztásig.A
HACCP-rendszer a vendéglátásban azt jelenti, hogy a vendéglátós saját
élelmiszer-biztonsági rendszert működtet.
A HACCP-rendszer egy
olyan szabályzat, amely a nyersanyagnak vagy egyéb terméknek az üzletbe érkezésétől
addig, amíg a készétel a vendég tányérjára kerül, felméri az összes lehetséges
veszélyhelyzetet, és meghatározza a megelőzéshez szükséges feladatokat. Elsődlegesen
a lehetséges veszélyhelyzetek feltárása és megelőzése a célja.
Alapelvei A HACCP
rendszernek hét alapelve van:
1. Veszélyelemzés végzése,
azaz a lehetséges veszélyek felsorolása, annak mérlegelés. hogy fenn áll-e károsodást
okozó lehetőség.
A lehetséges veszélyek
megállapítása a termék előállítás minden szakaszában (áruátvétel, raktározás,
előkészítés, feldolgozás, tálalás, értékesítés) szükséges.
Az egyes veszélyek
értékelése:
- az
élőfordulás valószínűsége,
- megelőző
intézkedések.
2. A kritikus szabályozási pontok (CCP) meghatározása, azaz a folyamatban fel kell ismerni azokat a
lépéseket, szakaszokat, eljárási módokat, anyagokat, amelyek szabályozatlansága
egészség károsodást jelenthet. Kritikus pontok szinte mindenhol előfordulnak:
- raktározásnál:
elkülönítés érvényesítése,
- előkészítésnél:
a fertőződés lehetőségének kizárása,
- főzésnél:
a forró edények mozgatása,
3. A kritikus határérték
(ek) megállapítása, ez azt jelenti, hogy lehetőleg konkrétan, de nem okvetlenül
számszerűsítve meg kell adni az elfogadhatóság határát. Ezek betartásával a
vészhelyzet kialakulása megelőzhető.
4. A kritikus szabályozási pontok (CCP) szabályozását felügyelő rendszer felállítása, azaz ütemterv
szerinti mérések vagy megfigyelések a kritikus határértékekhez viszonyítva.
5. Azon helyesbítő tevékenység meghatározása,
amelyet akkor kell végezni, amikor a felügyelet jelzi, hogy egy adott CCP nem
áll szabályozás alatt, más szóval nem szabályozott, azaz csak ellenőrzött, de a
szükséges beavatkozás elmaradt, esetleg eredménytelen volt.
6. Az igazoláshoz szolgáló eljárások megállapítása, annak megerősítésére, hogy a HACCP rendszer hatékonyan
működik.
7. Olyan dokumentáció létrehozása, amely tartalmaz ezen alapelvekhez és alkalmazásukhoz tartozó minden
eljárást és nyilvántartást.