Ellenőrző kérdések/feladatok
A vállalkozások
mindennapi ügyleteik lebonyolításához többféle sorszámozott nyomtatványt
használnak. A sorszámozott nyomtatványok értéket képviselnek, fontos, hogy
minden egyes nyomtatvány felhasználása nyomon követhető legyen. Ezeket a
nyomtatványokat szigorú számadású nyomtatványoknak nevezzük.
A hatósági ellenőrzés
kapcsán el kell tudni számolnia a vállalkozásnak arról, hogy milyen sorszámú
nyomtatványokat vásárolt, ezek közül melyek kerültek felhasználásra, rontott
példányokat sem szabad kidobni, hiszen ezeket is meg kell őrizni a törvényben
előírtak szerint.
A nyomtatványokról
nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a vásárolt
bizonylatok nevét, sorszámát, jellegét, a vásárlás időpontját, annak a
bizonylatnak az azonosítóját, amely igazolja a vásárlást, a nyomtatvány
használatba vételét, a nyomtatvány lezárását, a selejtezését.
A vállalkozások a
mindennapi tevékenységükhöz szükséges készpénzt a házi pénztárban tartják és
vezetik annak felhasználását. Minden bevételük és kiadásuk nem történhet
átutalással, ezért van szükség a készpénzállományra. A készpénz kezelésénél
fontos, hogy minden kifizetett összeget számlával vagy egyéb bizonylattal alá
tudjuk támasztani.
A pénztár kezelésével
megbízott személy anyagilag is felelős, ez azt jelenti, hogy a rábízott pénzzel
el kell tudni számolni. Napra pontosan igazolnia kell, hogy az aznapi bevételek
és kiadások hogyan alakultak a pénztár esetében. A bevételeket és kiadásokat
számlákkal vagy egyéb bizonylatokkal kell alátámasztani.
Bevételi
pénztárbizonylat:
A pénztárba befizetett
összegekről bevételi pénztárbizonylatot kell készíteni.
Kiadási
pénztárbizonylat
A pénztárból
kifizetett összegekről a vállalkozások kiadási pénztárbizonylatokat készítenek.
A számviteli törvény előírja a gazdálkodó szervezetek számára a pénzkezelési
szabályzat elkészítését, mely tartalmazza az adott vállalkozásra vonatkozó
előírások összességét. A pénztárt kezelőjének ezt ismernie kell, és ezek alapján
kell kezelnie a házipénztárt.
Pénztárjelentés
A pénztárban kezelt
készpénzállományról elszámolást készítenek, ezt nevezzük pénztárjelentésnek
vagy pénztárzárásnak. Az elszámolás célja, hogy kiderüljön jól kezelte-e a
pénztáros a számlákat és a készpénzt, illetve nyomon követhető legyen a
vállalkozás pénzmozgása. A pénztárból történő kifizetésről saját maga nem
dönthet, a cégnél érvényben
lévő pénzkezelési
szabályzatban rögzítettek alapján fizethet ki készpénzt.
A pénztárjelentés
elkészítésének célja, hogy a pénztáros saját munkáját le tudja ellenőrizni,
illetve a vezetők el tudják számoltatni a bevételekkel és kiadásokkal. A
pénztárjelentés tartalmazza a készpénzben keletkezett bevételeket és kiadásokat
bizonylatok alapján, időrendben. A jelentésben fel kell tüntetni a nyitó
készpénzállományt is, záráskor pedig a záró készpénzállományt. A jelentés
célja, hogy napról napra nyomon követhető legyen a házipénztárban történt pénzmozgás.
A pénztárjelentést
minden nap el kell készítenünk a pénztár kezelése estében. A jelentésből derül
ki egyértelműen, hogy a pénztáros hogyan végezte el a tevékenységét. Az aznapi
bevételi és kiadási pénztárbizonylatok összesítését jelenti. A kezdő
pénzállomány felvezetésre kerül, majd a kiadások és bevételek egyenlegéből kiszámoljuk,
hogy mennyi készpénznek kell lennie a pénztárban, majd egyeztetjük a meglévő
készpénzállománnyal. Amennyiben a bizonylatok alapján kiszámolt készpénz és a
pénztárban meglévő pénzállomány egyezik, akkor a pénztáros jól látta el a
feladatát. A napi zárásnak az a jelentősége, hogy azonnal kimutatható a
tévedés. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha több személy is dolgozik
pénztáros munkakörben és felváltva látják el a teendőket, mert így elkerülhető,
hogy a hibáért, ne az adott pénztárost vonják felelősségre.
A pénztár zárása: A
zárást célszerű naponta elkészíteni, mivel a lezárás során gyorsan kiderül,
hogy egyezik-e az aznapi pénzállomány és a számlákon szereplő összeg.
A zárás során a nyitó
készpénzállomány és a bevételek összege meg kell, hogy egyezzen a kiadások és a
záró készpénzállomány összegével. A készpénzállomány címletek szerint
összesíteni kell, címletjegyzék készítésével, így nyomon követhető a pontos
végösszeg. A záró készpénzállomány mindig a következő időszak nyitó
készpénzállománya lesz.
Fontos szabály
pénztárzáráskor: nyitó készpénzállomány + bevételezett készpénz (bevételi
pénztárbizonylatok alapján) = kiadott
készpénz( kiadási pénztárbizonylat alapján) + záró készpénzállomány
Amennyiben nem egyezik
meg a készpénzállomány a pénztárzáráskor a jelentésben szereplő összeggel, meg
kell keresni a hiba okát. A készpénzállományt címletek szerint összesíteni
kell, címletjegyzék készítésével, így nyomon követhető a pontos végösszeg.
Ennek legegyszerűbb oka, a készpénz állományt nem pontosan számolták meg. Hiány
esetében a pénztárost terheli az anyagi felelősség, többlet estében is
megkeresendő a többlet forrása. Lehetséges, hogy esetleg nem lett kitöltve,
valamilyen bevétel kapcsán a bevételi pénztárbizonylat. Hiány esetén valamilyen
kiadás nem került bizonylatolásra. Esetleg a bankból érkezett pénz nem lett
pontosan átszámolva.
Készpénzfizetés:
A vállalkozások
bevételeinek egy része készpénzben realizálódik. Készpénzzel történő fizetés
esetében a vállalkozás csak készpénzfizetési számlát állíthat ki. A
készpénzfizetési számlát a kifizetéskor kell kiállítani, hiszen ebben a
kifizetés és számla elkészítése egy időben történik.
Az áru értékesítése
vagy a szolgáltatás nyújtása történhet más időpontban is.
Bizonyos esetekben,
készpénz fizetés esetén nyugtával is eleget tehetünk a nyugta adási
kötelezettségnek, amely a legegyszerűbb bizonylat.
A vendég számláját
étkezési utalvánnyal is kiegyenlítheti.
Az elfogadás
legfontosabb szabályai :
• csak érvényes, ép, sértetlen csekk
fogadható el
• csak az elfogadóhelyen beváltható
csekk fogadható el
• készpénzre nem váltható át, illetve
visszaadni nem lehet belőle
• számlát nem állítunk ki róla
Átutalással történő
kifizetés
A vállalkozások
bevételeinek másik része átutalás útján realizálódik és költségeik egy részét
is átutalással fizetik ki. Az átutalással történő fizetés esetében kerülnek
kiállításra az átutalási számlák.
Bankkártyával
történő kifizetés
A XXI. századi
info-kommunikációs társadalom egyik nagy vívmánya, hogy a pénz, mint
fizetőeszköz különféle készpénzt helyettesítő eszközökkel pótolható. Az egyik
ilyen eszköz a bankkártya. A folyószámlával rendelkező banki ügyfelek számára
többféle bankkártya áll rendelkezésre. A bankkártyát az elfogadóhelyeken
készpénz helyett használhatja, amíg rendelkezik a számláján megfelelő
fedezettel.
A bankkártyás
fizetéshez hasonló, ha a vendég Széchenyi Pihenőkártyával fizet.
A jogszabályoknak
megfelelő készpénzfizetési számlának tartalmaznia kell a:
a számla sorszámát, a
számla kibocsátásának dátumát, az eladó nevét, címét és adószámát a vevő nevét,
címét, illetve , ha a vevő adófizetésre kötelezett, akkor az adó számát is, a
teljesítés időpontját, az értékesített áru
vagy szolgáltatás pontos megnevezését, a
termék, a szolgáltatás mennyiségét és mennyiségi egységét, a termék adó
nélküli egységárát, a termék, szolgáltatás adó nélkül számított ellenértékét, a
felszámított adó százalékos mértékét, az áthárított adó összegét ÁFA
kulcsonként és összesen, a számla végösszegét, a fizetés módját és határidejét.
A jogszabályoknak
megfelelő készpénzfizetési számla kötelező adat tartalma kerüljön fel a mellékelt
számlára, vagyis tartalmazza a:
a számla sorszámát, a
számla kibocsátásának dátumát, az eladó nevét, címét és adószámát a vevő nevét,
címét, illetve , ha a vevő adófizetésre kötelezett, akkor az adó számát is, a
teljesítés időpontját, az értékesített áru
vagy szolgáltatás pontos megnevezését, a termék, a szolgáltatás
mennyiségét és mennyiségi egységét, a termék adó nélküli egységárát, a termék,
szolgáltatás adó nélkül számított ellenértékét, a felszámított adó százalékos
mértékét, az áthárított adó összegét ÁFA kulcsonként és összesen, a számla
végösszegét, a fizetés módját és határidejét.
A XXI. századi
info-kommunikációs társadalom egyik nagy vívmánya, hogy a pénz, mint
fizetőeszköz különféle készpénzt helyettesítő eszközökkel pótolható. Az egyik
ilyen eszköz a bankkártya. A folyószámlával rendelkező banki ügyfelek számára
többféle bankkártya áll rendelkezésre. A bankkártyát az elfogadóhelyeken készpénz
helyett használhatja, amíg rendelkezik a számláján megfelelő fedezettel.
Az
idegenforgalmi-vendéglátóipari vállalkozások közül egyre több helyen fogadják
el. A vendég a szolgáltatások árát kifizeti kártyájával és megkapja a
számláját. Fizetéskor az elektronikus rendszer automatikus zárolja a
felhasznált összeget, a tulajdonos bankszámláján. Ez az összeg levonásra kerül
a számláról. Az elfogadóhely a számla kiállításakor köteles feltüntetni a
bankkártya típusát, kártya számát és az elektronikus rendszer által kiadott
bizonylatot (SLIP-et) csatolni a számlához.
Kártya elfogadáskor
ügyelni kell a kártya érvényességére és az esetleges lopott kártyákra.
Érvénytelen kártya esetén a vendéget figyelmeztetni kell illetve lopott kártya
esetén azt bevonni. A kártya nem kerülhet ki elfogadáskor a vendég látóköréből.
A tranzakció befejezését követően ne felejtsük el visszaadni a kártyát.
Az elektronikus
rendszer működtetését és kiépítését a bankok végzik, az elfogadóhellyel történt
szerződéskötés után. A kihelyezett terminált telepítik, minden egyes tranzakció
rögzítésre kerül. A bank pontosan tudja milyen bankkártyával fizetett az
ügyfél, hol, mikor, milyen összeget. A bank a rendszer adatait felhasználva az
elfogadóhely felé teljesíti az átutalást, mely a számlán szereplő összeg kb. 2 %-kal csökkentett értéke. A jutalékot
saját költségeinek a fedezetére használja fel, illetve ez tartalmazza a bank
hasznát is.
A jutalék 2010. július
1-től érvényes, a bankok egységesen elfogadták ezt a 2 %-ot. Korábbi időszakban
banktól függően eltérő jutalékkal dolgoztak. A kártyaelfogadást követően
mintegy 5 munkanapon belül át is utalják az összeget a szolgáltató cégeknek, az
elfogadóhelyeknek. Természetesen nem egyesével teljesítik tranzakciónként az
átutalást, hanem 2-3 nap összesített tranzakciói kerülnek átutalásra egyszerre.
A bankkártyás
fizetéshez hasonlóan járunk el, ha a vendég Széchenyi Pihenőkártyával fizet.
Az elfogadói
terminálok alkalmasak a kártyák elektronikus kezelésére, természetesen ehhez
szerződés szükséges a bankokkal. A vendég az elfogadóhely szerződése alapján,
kiválasztja, hogy melyik „zsebből” kéri kártyáját megterhelni. Az elfogadás a
továbbiakban a bakkártyához hasonlóan történik. A terminál által adott SLIP
szelvényt a vendéggel aláíratjuk és a számlához csatoljuk. A számla csak
magánszemély részére állítható ki. A kártya felhasználás érvényességéről és
jogosságáról meggyőződhetünk. A kártyák másra át nem ruházhatóak.
Átutalással történő
kifizetés
A vállalkozások
bevételeinek egyik része átutalás útján realizálódik és költségeik egy részét
is átutalással fizetik ki. Az átutalással történő fizetés esetében kerülnek
kiállításra az átutalási számlák. Az átutalási számlák jellemzői, hogy a
teljesítés időpontja, a számla kelte, a fizetési határidő különböző időpont is
lehet. Pl. a szálláshelyen töltött 1 éjszakát a vállalat munkatársa, ahol a
szállás mellett étkezést és eyéb szolgáltatásokat is igénybe vett amelyet
átutalással egyenlít ki a cég. A teljesítés időpontja az adott éjszaka, melyet
ott töltött a munkatárs. A munkatárs aláírásával elismeri az ott tartózkodást.
A szálláshely
munkatársa elkészíti az átutalási számlát a megrendelésen szereplő adatok
alapján, mely nem biztos, hogy az elutazás napján megtörténik, hanem egy-két
nappal később is lehetséges. A fizetési határidő pedig a felek által
kölcsönösen megállapított nap lesz
(általában 8
banki, vagy 15, 30, esetleg 60 naptári
nap is lehet). Ebben az esetben mindhárom időpont különböző lesz. Az átutalási
számlán mindig szerepeltetni kell a számla kibocsájtójának számla számát,
hiszen erre a számlára kell a vevőnek átutalnia az összeget. Kivéve, ha az
adott cég felé szolgáltatási szerződés szerint biztosítjuk a szolgáltatásokat,
mivel a szerződésben kötelezően benne szerepelnek a felek bankszámla adatai.
Az átutalásos számla
kötelező adattartalma a készpénzes számla kötelező adattartalmára épül,
kiegészül a teljesítés és a fizetési határidő dátumával, valamint az eladó
bankszámla számával.
Ennél a fizetési
módnál, szinte kivétel nélkül minden esetben kérünk írásbeli megrendelőt.