A bútorzatot beállítása
Mielőtt
a bútorzatot beállítjuk, a takarító személyzetnek, vagy ha a munkaadó úgy
rendeli el, akkor a szálláshelyi vendéglátónak meg kell tisztítania a
bútorokat, a padlót, a világítótesteket, a falon esetlegesen megtalálható képkereteket
és mindent, amit por lephet el. Ezen kívül a munka megkezdése előtt közvetlenül
jól ki kell szellőztetni.
Szinte
minden műszakban a munkakezdés előtt ellenőrizni kell a helyiségek tisztaságát,
mégpedig a következő területeken:
·
bejárat
·
ablak
·
padló
·
asztalok
·
székek,
padok
·
függönyök
·
képek
·
dekorációk
·
tükrök
·
szőnyegek
·
mosdók,
WC-k
·
ha
van ruhatár
Összességében
azt kell megnézni, hogy megfelel-e minden szempontból az üzlet a vendég
fogadására. Ha az előkészület rendben lezajlott, megtakaríthatunk időt,
bosszúságot és fáradságot is, hiszen a vendég érkezése után ezekre az alapvető
feladatokra nemigen jut idő.
Az
előkészítés során minden nap és a műszakban, munka közben folyamatosan is ellenőrizni
kell ezeket a területeket és természetesen szükség esetén - amit lehet -
azonnal korrigálni, javítani kell.
Éttermi előkészületi
munkák
A
szálláshelyi vendéglátónak a terítés megkezdés előtt a következő előkészítő
munkákat kell még tenni:
·
textíliákat le kell cserélni
·
a felszolgáláshoz szükséges eszközöket,
pl. szervízkocsit, kisegítőasztalt meg kell takarítani, le kell tisztítani
·
az asztali patika, leltár edénykéit
(só,- bors,- ecet,- olaj,- mustár,- ketchup,- cukortartók) meg kell tisztítani,
fel kell tölteni
·
a leveses csészealjakat, a csészéket elő
kell készíteni, elő kell melegíteni
·
az italos hűtőket fel kell tölteni a
napi fogyásnak megfelelően
·
a poharakat (fehérboros poharakat,
vörösboros poharakat, pezsgős poharakat, vizes poharakat, söröspoharakat,
söröskorsókat, röviditalos poharakat) elő kell készíteni, el kell mosni,
szárazra törölni, ha nincs mosogatógép
·
egyes munkahelyen az éttermi munka
előkészítésének része a jég előkészítése, a pezsgő hűtéséhez
Az
előkészületi munka fontos területe megismerni azokat az eszközöket és
felszereléseket, melyek egy melegkonyhás vendéglátó-ipari üzletben,
szálláshelyi étteremben, vendéglőben, panzió éttermében használatosak.
Alapszabály, hogy az asztalok jellege mindig a terem alapterületétől, az üzlet jellegétől, az üzlet színvonalától és berendezéseitől függ.
Éttermi asztalok
Színvonalas
vendéglátásnál egy asztal számára – ahhoz, hogy körbe járható legyen – körülbelül
négy négyzetméterre van szükség. Ez azt jelenti, hogy az igényes vendéglátós
egy vendég kiszolgálásához egy
négyzetméter alapterülettel számol. Ezt viszont nem tudjuk biztosítani
minden üzletben, elsősorban gazdaságosság és költségkímélés szempontjából.
Az
éttermi asztalok szélessége általában 80x80 cm, ami ideális esetben két fő
étkezéséhez teríthető meg. Az asztalok magassága körülbelül
Az asztalok elhelyezése még azonos méret estén is lehet változatos, ha nem sorban, hanem átlósan helyezzük el azokat:
Gyakran
vásárol a tulajdonos kerek vagy ovális asztalt is, ami azért praktikus, mert
változatosabbá varázsolja az értékesítő teret.
Az
asztalokhoz megfelelő méretű és stílusú székek
szükségesek, melyek szintén a vállalkozó ízléséről és az étterem színvonaláról
mutat egyértelmű képet.
Asztalterítő
Az
asztalterítő színe legtöbbször fehér, de pasztellszínűek is vannak, mint például
sárga, kék, zöld, bézs színű. Lehet egyszínű, hímezett vagy készülhet mintás
szövetből is. A teraszokon és a kerthelyiségekben ajánlott pasztellszínű,
mintás abroszokat használni, mert a napfény nem sugárzik vissza úgy a színes
abroszról, min a fehérről.
A
terítési munka során szem előtt kell tartani, azt a jelenetős költségtényezőt,
hogy a textília mosatása, rendben tartása nem kevés kiadást jelent a
vállalkozás számára. Ezért minden éttermi dolgozó odafigyelve, szakszerűen és
ésszerűen használja a textíliákat is.
Akár
saját mosodája van a „háznak”, akár külső vállalkozás végzi a mosást, a
cserénél célszerű betartani a következőket:
·
Rázzuk ki szennyest, mielőtt a szennyes
tartóba kerül!
·
A szennyest szét kell válogatni színe és
alapanyaga szerint, ne kerüljön a gyapjú egy helyre a műszálassal!
·
Vizes nedves textíliát ne tegyünk a
szennyes tartóba, mert könnyem megpenészesedik, penészfoltok keletkeznek!
·
Ha mégis belekerül, vigyázzunk arra,
hogy csak rövid ideig legyen a szennyes tartóban!
·
A szennyes tartónak szellőznie kell!
·
A ruhaszalvétákat, borkendőket, a
pohár--és tálcakendőket válogassuk szét, a szokásoknak megfelelően kössük
kötegbe, ami általában tízes mennyiség szokott lenni.
Az étteremnek
elengedhetetlen berendezései még: a tálalópult, a fogasok, a függöny és
drapériák, sötétítők, szőnyegek, virágok, képek a falon, és egyéb ízléses dekorációk. A szálláshelyi vendéglátónak ezekre a berendezésre is
figyelnie kell, mielőtt fogadja a vendéget, mert:
„Rend
és tisztaság a lelke mindennek.”
Az
asztalterítők, abroszok és az azokra kerülő asztalközepek – naprom –
üzletenként különbözőek, mivel akkor ízléses, ha a többi berendezéshez a
harmonikus összkép kialakításához igazodik. Az üzlet pénzügyi lehetőségeitől is
függ, hogy milyen anyagot – lenvászon, félvászon, pamut vagy selyem – választ.
A
vállalkozásnak célszerű különbséget tenni a hétköznapi terítéshez szükséges
egyszerűbb abroszok és az ünnepi asztalnemű anyaga és kivitelezése között.
A
vendéglátó vállalkozásoknál az az általános szokás, hogy az előző esti műszak
az üzlethelyiséget kitakarítja, tisztán hagyja. Itt is a „szokásjog”
érvényesül, azaz, előfordul, hogy a reggeli brigádnak kell a napi munkát a
takarítással kezdeni. Ezt mindig figyeljük meg, kérdezzük meg a
feletteseinktől. Nagy vállalkozásoknál, szállodaláncoknál természetesen nonstop
jelleggel, folyamatosan takarítanak és erre külön takarító személyzet van.
Ebben
a programmodulban elsősorban a kisvállalkozások szálláshelyi vendéglátóinak
adunk szakmai ismeretet, de hasznos lehet a szállodaláncok betanított
szálláshelyi vendéglátóinak is az itt olvasott szakmai információ.