A munkahelyi megjelenés
Mielőtt
az ajtót kinyitjuk a vendég előtt a szálláshelyi vendéglátónak számos teendőt
kell elvégeznie. Ezek a feladatok alapvetően attól függnek, hogy annál a
vendéglátó vállalkozásnál, ahol dolgozunk, milyen szokások, milyen bevált
módszerek és milyen rendszerek vannak. Egy betanított szálláshelyi
vendéglátónak először ezeket kell megismerni, elsajátítani és megtanulni. Ezt
követően a napi munka során be is kell bizonyítani, hogy nem csak megismerte,
hanem alkalmazni is tudja a megszerzett ismereteket.
Íratlan
szabály, hogy munkakezdés előtt a
dolgozók legalább egy negyed órával meg
kell jelennie munkavégzésre képes állapotban a kijelölt munkaterületükön.
Ez azt jelenti, hogy tetőtől talpig legyenek ápoltak, minden nap fürödjenek
meg, a fogaikat rendszeresen mossák, a kezeiket is mindig ápolják. Nincs annál
visszataszítóbb, ha egy vendéglátós körme alatt fekete csíkok húzódnak, ami az
jelezheti, hogy az étel, ital, amit az üzletben kap a vendég, sok kívánnivalót
hagy maga után.
Itt
jegyezzük meg, hogy az egészségtelenül hosszú körmök is – még ha ápoltak is –
visszatetszést válthatnak ki a vendégből.
Mint
az élet minden területén a mértékletességre,
az arany középútra hívjuk fel a dolgozók figyelmét.
Elvárás,
hogy az öltözetünk is tiszta, ápolt
legyen – nem fontos a legutolsó divat szerint ruházkodni –, egy a lényeg, hogy
a tisztaság és a gondozottság érzetét keltse.
A
szakmai és egészségügyi előírások is meghatározzák, hogy a lábbeli más legyen a munkahelyen és más az utcán. A munkahelyen
elengedhetetlen a zárt és csúszásmentes cipő. Ez legyen olyan, amely a
balesetmentes munkavégzést lehetővé teszi. Az értékesítő térben a hölgyeknek
megengedett az alacsonysarkú körömcipő, mely minden esetben fekete legyen,
olyan, melyben a vendéglátós a teljes műszakot kényelmesen végig tudja
dolgozni. Az igényes vendéglátós jellemzője, hogy a lábbelije mindig ki van
boxolva, a sarka nincs lejárva.
A
női dolgozók ügyeljenek arra is, hogy az őszi és téli hónapokban használt nylonharisnya soha ne legyen
felszaladva. Ha mégis előfordulna, a náluk mindig lévő tartalékból azonnal
cseréljék le!
A
mértéktatást javasoljuk a blúzok
mélységének megválasztásában is. Vigyázzanak arra, hogy a vendég felé ne legyen
túlzottan kihívó a dekoltázs!
Örök
kérdés, hogy mennyi ékszer legyen –
gyűrű, nyaklánc, fülbevaló, karkötő – a felszolgálókon. Én személyesen
találkoztam már olyan vendéggel, aki azt mondta:
„Nem jövök szívesen ide,
mert ez felszolgáló már jól meglopta magát a vendégekből, de ha muszáj jönni,
nem adok borravalót.”
Vigyázzunk
arra, hogy ez ne legyen általános vélemény, ezért fogadjuk meg a szakma tradicionális
elvárásait, miszerint a jegygyűrűn kívül a munkában ne viseljünk más ékszert.
Nem beszélve arról, hogy a felszolgálómunka végzése közben beleakadhat a
ládába, a rekeszbe a nyaklánc, a karkötő, a gyűrű, és ezzel balesetet
szenvedhetünk.
Szólnunk
kell még a hajviseletről is. Itt sem
helyes a túl feltűnő festés és fazon. Törekedjünk színben is formában is az
ízléses egyszerűségre!
Pincér öltözet (forrás:
internet)
Kevés
vendég veszi jó néven, ha az őt kiszolgáló pincér civil ruhában van. Elég
gyakran látni, hogy farmerban és pólóban szolgálnak fel néhány vendéglátó
üzletben. Javasoljuk a munkaruha megválasztásánál, hogy a vendégek véleményét
vegyék figyelembe.
Előfordul,
hogy egyen mellényük van az értékesítésben dolgozóknak, ami az üzlet emblémájával
vagy logójával van hímezve. Ez azért előnyös, mert a vendég az együvé
tartozást, az összetartozást érzékeli azon üzletben, ahol a dolgozókat
„egyforma” ruhában látja.
Nagyon
sok vendéglátó üzletben ma is szokás nem pusztán egyen mellényt viselni, hanem
komplett egyenruhában dolgozni. Ez
klasszikus értelemben sötét aljat – szoknyát vagy nadrágot – és fehér blúzt,
inget jelent. Azok a vállalkozások, ahol nem a klasszikus fekete-fehér
szín-összeállítású munkaruha van, ott elfogadott a cég által meghatározott
bármilyen ruha, amely egységes képet tükröz.
Klasszikus
kérdés, hogy milyen legyen a hölgyek szoknyájának
hossza. Alapvető elvárás, hogy csinos, ápolt legyen a felszolgáló hölgy, de
ne legyen magamutogató sem. Itt is a mértéktartásra és a jó ízlésre szeretnénk
a hölgydolgozók figyelmét felhívni!
Számos
esetben előfordul, hogy a munkahelyen valamiféle „baleset” éri a ruházatunkat.
Például a blúzunkra fröccsen a kávé vagy egy pörkölt szaft, de egy igényes
vendéglátós ilyen ruhában nem megy a vendég közelébe. Célszerű, hogy a
munkahelyünkön mindig legyen nálunk váltásruha, mellyel elkerülhető az
ápolatlanság látszata.