Munkavédelmi szabályzat, a munkáltató kötelességei
A
munkáltató köteles az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés
érdekében a munkabiztonsági szaktevékenység, a munka egészségügyi
szaktevékenység ellátására megfelelő képesítéssel
rendelkező személyt biztosítani, valamint:
-
a) a szükséges utasításokat és tájékoztatást kellő időben a
munkavállalónak megadni;
-
b) rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények
megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e
a rájuk vonatkozó rendelkezéseket;
-
c) a munkavégzés körülményeihez igazodó, illetve az azzal
összefüggő veszélyek figyelembevételével megfelelő munkaeszközöket biztosítani
a munkavállalók részére;
-
d) új technológiák bevezetése előtt kellő időben, legkorábban
a tervezési szakaszban megtárgyalni a munkavállalókkal, illetve munkavédelmi
képviselőkkel bevezetésük egészségre és biztonságra kiható következményeit;
-
e) a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munka
egészséget nem veszélyeztető és biztonságos végzésével kapcsolatos bejelentést
haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az
érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani;
Az
egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató
köteles figyelembe venni a következő általános
követelményeket:
-
a) a veszélyek elkerülése;
-
b) a nem elkerülhető veszélyek értékelése;
-
c) a veszélyek keletkezési helyükön történő leküzdése;
-
d) az emberi tényező figyelembevétele a munkahely
kialakításánál, a munkaeszközök és munkafolyamat megválasztásánál, különös
tekintettel az egyhangú, kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére,
illetve káros hatásának csökkentésére, a munkaidő beosztására, a munkavégzéssel
járó pszicho szociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére.
Mindezek szabályozásra kerülnek a HACCP rendszerben és a Kockázatelemzésben
is.Az adott munkakörre vonatkozó ismeretekkel a munkavállalót meg kell
ismertetni.