Szakmai alapfogalmak
Ebben a tananyag részben olyan szakmai alapismereteket
írunk le, melyet minden vendéglátásban dolgozónak, munkakörtől függetlenül,
fontos és mindig betartandó feladata kell, hogy legyen!
Ebben a szakmában a következő alap tulajdonságokkal
kell, hogy rendelkezzünk a vendég és a szakma iránti tiszteletből: udvariasság,
jó modor, együttműködés a kollégákkal (team munka, csapatban való gondolkodás
és munkavégzés), a szakma magas szintű ismerete, jó teherbírás, empátia,
tolerancia, segítőkészség és az egyik legfontosabb a diszkréció. Ezek mellett
fontos a szorgalom, kitartás, műveltség, szerénység, jó számoló készség,
szervező készség, gyors reakció, egészséges ambíció, problémamegoldó készség,
becsületesség, figyelmesség, pontosság, előzékenység, önuralom, tapintat,
illedelmesség, lelkiismeretesség, jól ápoltság, szakmai alázat ( de nem megalázkodás
) elhivatottság és még sok más dolog, melyek a vendég jobb kiszolgálását
segítik.
Ezek segítségével a munkáltató elvárásainak is jobban
meg tudunk felelni, és a közös célok is könnyebben megvalósíthatók.
Ezek összességére kell törekedni, ami egyáltalán nem
könnyű egy munkavállaló számára sem, de aki ebben a szakmában szeretne dolgozni
törekedni kell arra, hogy minél több pozitív tulajdonsággal rendelkezzen és
sajátítson el.
A vendéglátás
fogalmával tisztában kell lennie, mit is értünk vendéglátás alatt.
Az ideérkező turisták és a hazai lakosság étellel,
itallal és különböző szolgáltatásokkal történő ellátása. A szolgáltatások igen
sokszínűek lehetnek a szállásadástól a kerékpárkölcsönzésig.
Nagyon fontos, hogy a magukat ránk bízó vendégeknek a
lehető legmagasabb színvonalú termékeket (étel-ital) és
szolgáltatásokat nyújtsunk. A vendég a mi munkánk alapján állít ki „bizonyítványt” lakóhelyünkről,
a régióról és az országról is. Egy rosszul elkészített étel, a silány
színvonalú szolgáltatás miatt a vendég nem XY munkavállalóról fog beszélni,
hanem először lakóhelyünkről, a térségről majd országról általánosítva mondja
el, hogy ott a vendéglátók nem megfelelő színvonalon dolgoznak.
Munkánkkal a belföldi lakosság mindennapjait és
pihenésre szánt idejét tehetjük kellemesebbé, természetesen ez a munkáltató, a
régió és az állam számára is bevételi forrásokat jelent.
Így a
vendéglátásban dolgozók a nemzetgazdaság eredményeit is nagymértékben tudják
javítani.
Mindenkinél nagyon fontos szerepet játszik az első benyomás illetve az utolsó
momentum, amelyet egy adott
vendéglátóhelyen, idegen országban megszerez. Nagyon sok esetben a
vendéglátásban az értékesítő térben dolgozók azok, mint a betanított
szálláshelyi vendéglátó is, akik először és utoljára is találkoznak a
vendéggel. Ezért az ő szerepük kiemelten fontos a pozitív vélemény
kialakításában. Ne feledje senki: a
mosoly ingyen van. Valószínű Ön sem venne igénybe szolgáltatásokat olyan
helyen, ahol búskomor, udvariatlan, életunt személyzet várná már érkezéskor. A
vendégnek a munkanap utolsó órájában is örülni kell, hiszen belőlük élünk. Ha
nincs vendég, a munkánkra sem lesz szükség. Megszűnnek a vállalkozások és a
munkahelyek is. Jelen gazdasági helyzetben ez még fokozottabban igaz.
A vendégnek
mindig igaza van, ez másik nagyon fontos szabály. Ha a vendég panasszal
kíván élni, mindig higgadtan kezeljük és lehetőség szerint nem a többi vendég
előtt. Erről a panaszkezelésben bővebben is fogunk beszélni.
- Mi a vendéglátás fogalma?
- Kikért van a vendéglátás?
- Fontos e a nemzetgazdaságnak a vendéglátó tevékenység?
- Miért kell mosolyognunk?
- Hogyan alkot képet egy vendég az adott régióról,
üzletről?