Szakmai alapfogalmak

iDevice ikon Szakmai alapismeretek

Ebben a tananyag részben olyan szakmai alapismereteket írunk le, melyet minden vendéglátásban dolgozónak, munkakörtől függetlenül, fontos és mindig betartandó feladata kell, hogy legyen!


Ebben a szakmában a következő alap tulajdonságokkal kell, hogy rendelkezzünk a vendég és a szakma iránti tiszteletből: udvariasság, jó modor, együttműködés a kollégákkal (team munka, csapatban való gondolkodás és munkavégzés), a szakma magas szintű ismerete, jó teherbírás, empátia, tolerancia, segítőkészség és az egyik legfontosabb a diszkréció. Ezek mellett fontos a szorgalom, kitartás, műveltség, szerénység, jó számoló készség, szervező készség, gyors reakció, egészséges ambíció, problémamegoldó készség, becsületesség, figyelmesség, pontosság, előzékenység, önuralom, tapintat, illedelmesség, lelkiismeretesség, jól ápoltság, szakmai alázat ( de nem megalázkodás ) elhivatottság és még sok más dolog, melyek a vendég jobb kiszolgálását segítik.

Ezek segítségével a munkáltató elvárásainak is jobban meg tudunk felelni, és a közös célok is könnyebben megvalósíthatók.

Ezek összességére kell törekedni, ami egyáltalán nem könnyű egy munkavállaló számára sem, de aki ebben a szakmában szeretne dolgozni törekedni kell arra, hogy minél több pozitív tulajdonsággal rendelkezzen és sajátítson el.

A vendéglátás fogalmával tisztában kell lennie, mit is értünk vendéglátás alatt.

Az ideérkező turisták és a hazai lakosság étellel, itallal és különböző szolgáltatásokkal történő ellátása. A szolgáltatások igen sokszínűek lehetnek a szállásadástól a kerékpárkölcsönzésig.

Nagyon fontos, hogy a magukat ránk bízó vendégeknek a lehető legmagasabb színvonalú termékeket (étel-ital) és szolgáltatásokat nyújtsunk. A vendég a mi munkánk alapján állít ki „bizonyítványt” lakóhelyünkről, a régióról és az országról is. Egy rosszul elkészített étel, a silány színvonalú szolgáltatás miatt a vendég nem XY munkavállalóról fog beszélni, hanem először lakóhelyünkről, a térségről majd országról általánosítva mondja el, hogy ott a vendéglátók nem megfelelő színvonalon dolgoznak.

Munkánkkal a belföldi lakosság mindennapjait és pihenésre szánt idejét tehetjük kellemesebbé, természetesen ez a munkáltató, a régió és az állam számára is bevételi forrásokat jelent.

Így a vendéglátásban dolgozók a nemzetgazdaság eredményeit is nagymértékben tudják javítani.

Mindenkinél nagyon fontos szerepet játszik az első benyomás illetve az utolsó momentum, amelyet egy adott vendéglátóhelyen, idegen országban megszerez. Nagyon sok esetben a vendéglátásban az értékesítő térben dolgozók azok, mint a betanított szálláshelyi vendéglátó is, akik először és utoljára is találkoznak a vendéggel. Ezért az ő szerepük kiemelten fontos a pozitív vélemény kialakításában. Ne feledje senki: a mosoly ingyen van. Valószínű Ön sem venne igénybe szolgáltatásokat olyan helyen, ahol búskomor, udvariatlan, életunt személyzet várná már érkezéskor. A vendégnek a munkanap utolsó órájában is örülni kell, hiszen belőlük élünk. Ha nincs vendég, a munkánkra sem lesz szükség. Megszűnnek a vállalkozások és a munkahelyek is. Jelen gazdasági helyzetben ez még fokozottabban igaz.

A vendégnek mindig igaza van, ez másik nagyon fontos szabály. Ha a vendég panasszal kíván élni, mindig higgadtan kezeljük és lehetőség szerint nem a többi vendég előtt. Erről a panaszkezelésben bővebben is fogunk beszélni.

iDevice ikon Kérdések
  • Mi a vendéglátás fogalma?
  • Kikért van a vendéglátás?
  • Fontos e a nemzetgazdaságnak a vendéglátó tevékenység?
  • Miért kell mosolyognunk?
  • Hogyan alkot képet egy vendég az adott régióról, üzletről?