Az árukészlet ellenőrzése, a standolás
Ha a gépeket és berendezéseket szakszerűen üzembe
helyeztük, akkor következik az árukészlet ellenőrzése, a standolás.
Ahhoz,
hogy a munkahelyünkön a ránk bízott vállalkozói vagyonnal el tudjunk számolni, szükség van a folyamatos, műszakonkénti nyilvántartásra, adminisztrációra.
A
műszak átadása és átvétele felelősségteljes
feladat, hiszen a dolgozókra bízott vagyonnal mindig el kell tudni számolni
minden dolgozónak a tulajdonos felé.
Ezt
az elszámolást írásban szoktuk végezni és ezt szakmai nevén standolásnak hívjuk. Ennek alapja a stand ív, amit folyamatosan vezetnek műszakról-műszakra. Ez lehet egy szigorú
számadású, sorszámozott, előre nyomtatott bizonylat is, de akár egy kockás
füzet is, ez törvényileg nincs szabályozva. Minden vállalkozás maga dönti el,
hogy melyik formát alkalmazza. Napjainkban sok helyen számítógépes
nyilvántartással is megoldható az elszámolás, a standolás.
A
standolás, illetve az elszámolás lényege, hogy a pultban elfogyott áruk értéke és a tulajdonosnak műszakonként leadott pénz ellenértéke egyező legyen!
Standoláskor
az eladott áruk ellenértéke nemcsak a készpénz, hanem az úgynevezett pénzt helyettesítő utalványok is.
Ilyenek az étkezési utalvány, az Erzsébet utalvány, a csekk, a Széchenyi Pihenő Kártya, mindennapi
nevén SZÉP kártya, a bankkártyás fizetés ellenértéke, a hitelkártyás fizetés ellenértéke,
és egyéb utalványok értéke. Ha a vendég szobaszámlára fogyaszt, annak
ellenértékét is itt kell figyelembe venni.
1. SZÉP kártya
Gyakran
előfordul, hogy a vendég a számláját
átutalással egyenlíti ki. Ennek a végösszege is bevételként számolandó el,
ami egy későbbi időpontban jelenik meg a vállalkozó számláján.
Tehát
az elfogyott áruk értékét úgy kapjuk
meg, hogy a nyilvántartás /standolás/ alapján eladott mennyiségeket rendre beszorozzuk
az egységárakkal és összeadjuk. Ez a pénzösszeg a pultban elfogyott áruk
értéke, azaz fogyás forintban
kiszámolva. Ennek az értékével kell elszámolni a tulajdonosnak.
A
standolás a valóságban úgy történik, hogy a standív zárókészletét /maradványt/ összehasonlítom műszakba álláskor a
pultban található valós mennyiségekkel.
Ilyenkor, ha minden maradvány érték megegyezik a valóságban talált
mennyiségekkel, akkor a zárókészlet mennyiségeit áru fajtánként, tételenként át kell másolni a saját műszak induló /nyitó/ rovatába. Ezek után
következik az árukészlet feltöltése.
A
tulajdonosnak leadandó pénzösszeg kiszámítása
Abban az esetben, ha folyamatos munkarendben történik
a vendéglátás és például a délelőtti műszakot váltja le a délutános, akkor a
standolást egyszerre, együtt végzi a műszakot átadó és az átvevő. Együtt
ellenőrzik a meglévő árukészletet, azaz standolnak és az előző műszak dolgozója
ekkor kiszámolja a fogyást a tanult módon és elszámol a bevétellel. Ebben az
esetben az együtt felvett árumennyiséget az átadó a maradvány rovatba írja, a műszakot átvevő ugyanezt a mennyiséget az
induló rovatba írja. Ez lesz számára
a nyitókészlet.
Ahhoz,
hogy az eladott mennyiségeket ki
tudjuk számolni, ismerni kell a következőket, amit a hagyományos standív is
tartalmaz:
·
dátum
·
áru pontos neve
·
áru mennyisége, mennyiségi egysége
·
induló készlet nagysága
·
a vételezett mennyiség nagysága
·
az összes mennyiség / összes terhelés
·
visszáru
·
selejt
·
egyéb csökkenés
·
összes csökkenés
·
maradvány (zárókészlet)
·
fogyás (amit úgy kapunk meg, hogy az összes
terhelésből kivonjuk az összes csökkenés értékét. Az összes csökkenést úgy
kapjuk meg, hogy a visszárut, a selejtet és a maradványt összeadjuk.)
A betanított szálláshelyi vendéglátó
gyakran dolgozik a söntéspultban. A
söntéspult, azaz értékesítő hely,
ahol az italok kimérése, a kávé főzése, kávékülönlegességek készítése,
sütemények csomagolása, és egyéb olyan tevékenységek végzése folyik, amit nem a
konyháról visznek a vendég elé. A söntéspultban találhatók beépítve a
pultrendszerbe a hűtőládák, hűtőszekrények, mosogatómedence, borhűtő, szájjég,
jégkocka készítő berendezés. Ezen a pulton keresztül szokta a pultos kimérni és
átadni a pincéreknek az üzletben értékesítésre kerülő szeszes és szeszmentes
italokat. Ilyenek: pálinkafélék, likőrök, üdítőitalok, borok, pezsgők, habzó
borok, gyümölcslevek, kávé, kávékülönlegességek, azaz mindaz, amit a vendég az
ételeken kívül rendelt.
Söntéspult (forrás:
internet)
A
söntéspult általában az üzlet bejáratával szemközt található. Célszerű úgy
kialakítani, hogy a vendég már belépéskor láthassa az üzlet italkínálat,
süteményes vitrin esetén a cukrászsütemény választékát. Ez marketing
szempontból is kedvező, mivel ösztönözi a vendéget arra, hogy meg is kóstolja a
számára tetszőt.
A
pultban ,- úgy hogy kézre essen- szokták elhelyezni az ital felszolgáláshoz
szükséges poharakat, szeszes kelyheket, fehérboros poharat, vörösboros poharat,
kávés poharakat, kávés csészéket, csészealjakat, süteményes villákat,
süteményes lapátot, a csomagoló eszközöket, egyszóval mindazon felszereléseket
és eszközöket, melyek nélkülözhetetlenek a pultos munkájához. Itt dolgozik a
pultos, de a betanított szálláshelyi vendéglátónak is lehet ez a munkaterülete.
A
betanított szálláshelyi vendéglátó
munkája során nemcsak takarítói feladatok ellátására képes, hanem olyan
vendéglátó-ipari tevékenység végzésére is, amikor értékesítési feladatokat lát
el, például pultban italokat mér ki, kávét főz, kávékülönlegességeket készít,
süteményeket csomagol, sört csapol.
A
pult áruval való feltöltése a
vendéglátó vállalkozás üzemeltetőjének a feladata, aki gyakran bízza ezt a
pultosra, a szálláshelyi vendéglátóra. Ilyenkor a napi fogyásnak megfelelő
árukészlet, valamint az esetleges rendelésre felvett áru biztosítása a pultos
feladata.
Ez
a mindennapi munka során azt jelenti, hogy a műszakba álláskor- folyamatos
munkarend esetén- a kollegától átvett árukészlet lesz az átvevő műszakban az
induló készlet, más néven nyitó készlet.
Természetesen ugyan ez a mennyiség az átadó műszaknak a maradványrovatba, más
néven a zárókészlet rovatba kerül.
Ennek
pontos megszámolása, megmérése azért fontos, mert hiány vagy többlet
keletkezhet. Hiány esetén a tulajdonos joggal várja el, hogy fizesse meg a dolgozó a felmerült
hiányt, hiszen ha a vállalkozás ezt értékesíteni tudja, a tulajdonosnak
nyeresége keletkezett volna.
Az
elszámolás során a többlet keletkezése sem jó, mivel annak oka lehet, hogy a
fogyasztót megkárosítottuk, kevesebbet mértünk a vendégnek, de többet
számoltunk fel neki. Többlet lehet az is, ha nem pontosan történt a standolás,
az elszámolás, azaz az induló vagy záró készlet meghatározása. Gond lehet az
is, ha a pénz visszaadásánál nem figyelünk, többet, vagy kevesebbet adunk
vissza a vendégnek.
Itt
jegyezzük meg a borravalóval kapcsolatos
alapvető szakmai, erkölcsi, etikai magatartást.
A
mindennapi élet gyakorlatában sokszor előfordul, - különösen a szolgáltató
iparban- hogy borravalót adunk, a vendéglátásban borravalót kapunk a vendégtől.
Nagy valószínűséggel azért, mert a vendég meg volt elégedve a szolgáltatás
színvonalával, a kiszolgálás minőségével, vagy ezért, mert valami olyat kapott,
amire nem számított. Ezt gyakran „meghálálják” a vendégek .Ennek mértéke
általában a számla végösszegének a 10 %-a, de nagyobb értékű fogyasztásnál,
ettől kevesebb is szokott lenni.
Bármennyi
is legyen a borravaló, ha a vendég szívesen, önként, ráutaló magatartás nélkül
adja, nem etikátlan elfogadni.
Egyet
nem tehet meg senki! A borravalót kikényszeríteni, vagy bármi olyan magatartást
tanúsítani, amivel a vendéget arra „figyelmeztetjük”, hogy a borravaló jár,
borravalót kötelező adni.
Hosszú
évek óta bevált gyakorlat, hogy ha a vendég nem akar borravalót adni, akkor úgy
sem fog adni, bármennyire is utal rá a vendéglátós. Ha pedig hálás akar lenni,
akkor az asztalon úgy is ott fogja hagyni.
Jól
bevált módszer a pénz visszaadás műveletére, ha például egy 875 forintos számla
végösszegét a vendég 10 000 Ft-os bankjeggyel fizeti, akkor a
következőképpen kell a pénz visszaadni:
Először
25 Ft-ot adunk, majd 100 Ft-ot, - ezzel 1000 forintig visszaadtunk -, majd 4000
Ft-ot, majd 5000 Ft-ot. Sajnos sokszor előfordul, hogy a pénzt kezelők, a
vendéglátósok éppen fordítva, a legnagyobb címletű bankjeggyel kezdik a pénz
visszaadását és a vége felé már a zsebük alját kotorászva sem találják a 100
Ft-os érmét, a 25 forintról már nem is beszélve. Ez nagyon helytelen módszer,
mert gondoljunk bele, ha velünk történik hasonló eset, mi sem örülnénk ennek.
A
standolásnál, illetve minden féle elszámolásnál fontos elv: akár többlet, akár
hiány van, annak oka a gondatlan, nem pontos munkavégzés.
Az árukészlet feltöltése azt jelenti, hogy az
elfogyott árut pótolom. Az elfogyott mennyiségek figyelembe vételével, valamint
a várható forgalom korrigálásával kiszámolom,
hogy lesz-e elegendő kávé, sör, bor, üdítő, ásványvíz cukrászsütemény a
műszakomban. Lesz-e minden áru, amely a vendég zavartalan, zökkenőmentes
kiszolgálásához, igényeinek ellátásához elegendő. Természetesen számolni kell
egy biztonsági tartalékkal is, egy váratlan, lökésszerű forgalom
lebonyolítására szükséges árukészletre is.
Ha nem elég az induló készlet az egész műszakra, akkor az üzletben kialakult szokásoknak megfelelően vételezni kell. A szükséges áruk mennyiségét azzal a munkatárssal kell közölni, akinek a feladata az áruk beszerzése. Ha megkaptuk az árut, azt az üzletben azonnal be kell írni, fel kell vezetni a vételezett mennyiségeket a stand ívre is terhelésként. A gyakorlatban általában a délelőtti műszakban a legtöbb áru értékesítése kávéból van.
Presszógép
Délelőtt szoktuk a süteményes pultot is feltölteni, de előtte a vitrint ki kell takarítani, szárazra törölni, a süteményeket átnézni, hogy nincs-e köztük sérült, nem szép kivitelű, esetleg lejárt szavatosságú termék. Ezeket le kell selejtezni.
Süteményes pult
A
selejtezésről azt kell tudni, hogy a leggondosabb munkavégzés mellett is előfordul
valamilyen esztétikai hiba, ami miatt a süteményt nem tudjuk a vendégnek
értékesíteni. Vagy nem fogyott kellő mennyiség és lejárt a szavatossági ideje. Ilyenkor
nem érdemes a vitrint „elcsúfítani”sérült, nem tetszetős áruval. Szólni kell a
műszakvezetőnek, aki adminisztratív szempontból kivezeti a standívünkből a
megfelelő mennyiséget.
Fontos, hogy magunktól, önkényesen ne dobjunk ki
semmit, mert a felelősség minket terhel, nekünk kell elszámolni az árával! Ha
mégis megtesszük hiányunk lesz az elszámolásunkban.
A pultos feladata a műszak ideje alatt
Számos vendéglátó üzletben értékesítenek
cukrászsüteményt is. Ez lehet a söntéspult része, de külön, önálló pult is. A
süteményes pult rendbe tartása a pultos, a szálláshelyi vendéglátó feladata.
Ha süteményes vitrin van az üzletben, azt naponta ki
kell takarítani zsíroldószeres és fertőtlenítős vízzel, ezt követően szárazra
kell törölni. Ez után vételezni kell a szokásos mennyiséget, majd le kell ellenőrizni, hogy mindegyik áruhoz
van-e megfelelő árcédula, ártábla. Szakmailag és számvitelileg akkor helyes egy
ártájékoztató, ha tartalmazza:
·
a termék, a cukrászsütemény pontos
megnevezését
·
az egység árat forintban és vagy euróban
·
a kilónkénti egységárat /tortánál az
egész torta árát/
Tehát, ha minden termék árjelzője rendben van, akkor
úgy kell a süteményeket elhelyezni a vitrinben, hogy az tetszetős legyen, a kisebb darabok kerüljenek előre, a vendéghez
közelebb. A nagyobbak, a magasabbak hátulra kerüljenek, de még jól láthatók
legyenek. Fontos, hogy minden áru előtt, jól látható legyen az árjelző is.
Itt jegyezzük meg azt a fontos szabályt, hogy a vitrin
feltöltését az úgynevezett FIFO elv
alapján kell megtenni. Erről a raktározás során már tanultunk, de itt is
megjegyezzük, hogy a cukrászsüteményeket is úgy kell a vitrinbe elhelyezni,
hogy az először bekerült árukat kell először eladni. Természetesen csak azokat,
melyek mind szakmailag, mind esztétikailag semmi kivetni valót nem hagynak
maguk után.
A cukrászsüteményes vitrin napi rendbetételénél kell a
HACCP által meghatározott hűtővitrin hőmérsékletét
is ellenőrizni és bizonylatolni.
Bár nem az áru feltöltését jelenti a csomagoló anyagok biztosítása, mégis
elképzelhetetlen a csomagoló anyagokról való gondoskodás. Szinte
elképzelhetetlen, hogy a vendéglátó üzletekből ne vinne haza valamilyen
terméket a vendég.
Ilyenkor be kell csomagolni, ami szakszerűen úgy
történik, hogy a süteményes tálcára ízlésesen süteményes lapát vagy csipesz
segítségével-soha nem puszta kézzel- ráhelyezzük a kért mennyiséget. Ha szükséges vax- /elválasztó/ papírral
befedjük úgy a süteményeket, hogyha otthon kibontja a vendég, akkor ugyanolyan
szép, esztétikus legyen, mint, amilyennek a vitrinben látta.
Tehát, ha a tálcán elhelyeztük a súlypontokat is
figyelembe véve a süteményeket, akkor selyempapírba /kalappapírba/ úgy
csomagoljuk az egészet, hogy az utazás során se sérüljön meg a termék. Régen
szokás volt egy zsineggel is átkötni az egész csomagot. Arra gondoltak, hogy a
tömegközlekedési eszközökön nem biztos, hogy tud a vendég egyensúlyozni a
tenyerén lévő csomaggal. Ezért egy kis „fület” is kötöttek rá, amit
fogantyúként alkalmaztak.