Ellenőrző kérdések/feladatok
A szálloda éttermében vegye át kollégájától a délelőtti
műszakot!
Honnan tájékozódik a napi forgalomról?
Milyen feladatai vannak a műszak átvételekor?
A műszak átvételekor meg kell győződni a munkaterület rendje és
tisztasága felől, ha gond van, akkor rendbe kell tenni, majd tájékozódni kell a
napi feladatokról.
Erre akkor kerül sor, ha például a délelőtti műszakot adjuk át a délutáni
műszaknak.
A
délutáni műszaknak is meg kell győződnie a napi feladatokról, ismerni kell a
várható munkákat, ezt követően meg kell győződni arról, hogy minden gép,
berendezés és felszerelés maradéktalanul rendelkezésre áll-e. Működik-e minden
gép, a balesetmentes munkavégzéshez biztosítottak-e a feltételek, nem csepeg-e
valahol a víz, vagy van-e mindenhol elektromos áramellátás, ahová szükséges.
Nincs annál kellemetlenebb dolog, ha a gépek segítségével végzett munkát
egyszerre csak nem a megszokott módon kell elvégeznünk. Bosszankodás, időhiány
és egyéb kellemetlenség lehet abból, ha egy mulasztás miatt nem tudunk a napi
feladatainknak maradéktalanul eleget tenni például azért, mert a kávéfőző gép
elromlott, vagy a hűtőszekrény a legnagyobb melegben nem hűt.
Műszakba álláskor ellenőrizzünk le minden
olyan gépet, berendezést, amit munkánk során használunk!
Ilyenek
a söntéspultban a kávéfőző gép, a kávédaráló, sörcsapoló berendezés, a jégkocka
készítő, a hűtő berendezések, a számítástechnikai eszközök, a nyomtató, a
tányérmelegítő, a pohár-és egyéb mosogató, stb. Természetesen a konyhai
munkavégzéshez, az előkészítéshez számos más egyéb berendezés is szükséges.
Műszakba
álláskor a felelős dolgozónak a felszerelések mennyiségének ellenőrzése is
fontos. Meg kell győződni arról, hogy van-e elegendő kávés csésze, csészealj,
mokkás kanál, kapucsínós csésze, kávés kanál, vizes pohár, sörös poharak
fehérboros pohár, vörösboros pohár, csemegeboros pohár, pezsgős pohár, desszert
tányér, süteményes villa és minden egyéb eszköz, felszerelés, ami a folyamatos
értékesítéshez, ki-és felszolgáláshoz nélkülözhetetlen.
Munkába
álláskor akár átadtuk a műszakot, akár átvesszük a műszakot meg kell győződni
arról, hogy a hűtőberendezések, hűtőkamra, hűtővitrin, hűtőszekrények folyamatosan működnek-e, nem volt – e
áramkimaradás, nincs-e leolvadva valamelyik hűtőberendezés.
Műszak
zárásakor első feladat a munkaterület rendbe tétele.
Ezt
követően meg kell győződni arról, hogy a már nem szükséges gépek, berendezések
legyenek áramtalanítva. A felszerelések csoportosítva, hiszen másnap úgy
kezdődik a műszak, hogy rendben , a szokott helyen legyen minden eszköz és
felszerelés.
Ha
ezek is rendben vannak, akkor kezdődhet a fogyott áru kiszámolása. Ez a standolás
művelete.
Ha
a műszak után már bezár az üzlet, akkor biztonságba kell helyezni minden árut,
eszközt és meg kell győződni arról, hogy a bejáratok, ablakok a vagyonvédelem
szempontjából biztonságban vannak-e.
A cukrászsütemény pult kínálatának és feltöltésének friss áruval való szempontjai.
Délelőtt szoktuk a süteményes
pultot is feltölteni, de előtte a vitrint ki kell takarítani, szárazra törölni, a süteményeket átnézni, hogy nincs-e
köztük sérült, nem szép kivitelű, esetleg lejárt szavatosságú termék. Ezeket le
kell selejtezni.
A selejtezésről azt kell
tudni, hogy a leggondosabb munkavégzés mellett is előfordul valamilyen
esztétikai hiba, ami miatt a süteményt nem tudjuk a vendégnek értékesíteni.
Vagy nem fogyott kellő mennyiség és lejárt a szavatossági ideje. Ilyenkor nem érdemes
a vitrint „elcsúfítani”sérült, nem tetszetős áruval. Szólni kell a
műszakvezetőnek, aki adminisztratív szempontból kivezeti a standívünkből a
megfelelő mennyiséget.
Fontos, hogy magunktól,
önkényesen ne dobjunk ki semmit, mert a felelősség minket terhel, nekünk kell
elszámolni az árával! Ha mégis megtesszük hiányunk lesz az elszámolásunkban.
A pultos feladata a műszak
ideje alatt
Számos vendéglátó üzletben
értékesítenek cukrászsüteményt is. Ez lehet a söntéspult része, de külön,
önálló pult is. A süteményes pult rendbe tartása a pultos, a szálláshelyi
vendéglátó feladata.
Ha süteményes vitrin van az
üzletben, azt naponta ki kell takarítani zsíroldószeres és fertőtlenítős
vízzel, ezt követően szárazra kell törölni. Ez után vételezni kell a szokásos mennyiséget, majd le kell ellenőrizni,
hogy mindegyik áruhoz van-e megfelelő
árcédula, ártábla. Szakmailag és számvitelileg akkor helyes egy
ártájékoztató, ha tartalmazza:
·
a
termék, a cukrászsütemény pontos megnevezését
·
az
egység árat forintban és vagy euróban
·
a
kilónkénti egységárat /tortánál az egész torta árát
Műszakba álláskor ellenőrizze
le az üveges sör és az ásványvizek mennyiségét!
Ismertesse a standolás lényegét!
Ha a gépeket és
berendezéseket szakszerűen üzembe helyeztük, akkor következik az árukészlet ellenőrzése,
a standolás.
Ahhoz, hogy a munkahelyünkön
a ránk bízott vállalkozói vagyonnal el
tudjunk számolni, szükség van a folyamatos, műszakonkénti nyilvántartásra, adminisztrációra.
A műszak átadása és átvétele
felelősségteljes feladat, hiszen a
dolgozókra bízott vagyonnal mindig el kell tudni számolni minden dolgozónak a
tulajdonos felé.
Ezt az elszámolást írásban
szoktuk végezni és ezt szakmai nevén standolásnak
hívjuk. Ennek alapja a stand ív, amit
folyamatosan vezetnek
műszakról-műszakra. Ez lehet egy szigorú számadású, sorszámozott, előre
nyomtatott bizonylat is, de akár egy kockás füzet is, ez törvényileg nincs szabályozva.
Minden vállalkozás maga dönti el, hogy melyik formát alkalmazza. Napjainkban
sok helyen számítógépes nyilvántartással is megoldható az elszámolás, a
standolás.
A standolás, illetve az
elszámolás lényege, hogy a pultban elfogyott
áruk értéke és a tulajdonosnak műszakonként leadott pénz ellenértéke egyező
legyen!
Standoláskor az eladott áruk
ellenértéke nemcsak a készpénz, hanem az úgynevezett pénzt helyettesítő utalványok is. Ilyenek az étkezési utalvány, az
Erzsébet utalvány, a csekk, a Széchenyi
Pihenő Kártya, mindennapi nevén SZÉP kártya, a bankkártyás fizetés
ellenértéke, a hitelkártyás fizetés ellenértéke, és egyéb utalványok
értéke. Ha a vendég szobaszámlára fogyaszt, annak ellenértékét is itt kell figyelembe
venni.
Gyakran előfordul, hogy a
vendég a számláját átutalással
egyenlíti ki. Ennek a végösszege is bevételként számolandó el, ami egy későbbi
időpontban jelenik meg a vállalkozó számláján.
Tehát az elfogyott áruk értékét úgy kapjuk meg, hogy a
nyilvántartás /standolás/ alapján eladott
mennyiségeket rendre beszorozzuk az
egységárakkal és összeadjuk. Ez a pénzösszeg a pultban elfogyott áruk
értéke, azaz fogyás forintban
kiszámolva. Ennek az értékével kell elszámolni a tulajdonosnak.
A standolás a valóságban úgy
történik, hogy a standív zárókészletét /maradványt/ összehasonlítom műszakba álláskor a pultban található valós mennyiségekkel. Ilyenkor, ha
minden maradvány érték megegyezik a valóságban talált mennyiségekkel, akkor a
zárókészlet mennyiségeit áru fajtánként,
tételenként át kell másolni a saját műszak induló
/nyitó/ rovatába. Ezek után következik az árukészlet feltöltése.
A műszakba álláskor kitől kell információt gyűjteni a munkába álló dolgozónak?
Munkába álláskor folyamatos
munkarend esetén legegyszerűbben a munkatársainktól
tudunk tájékozódni az üzleti forgalomról,
az üzletben történt eseményekről. Ilyenkor át kell adni egymásnak a műszakot,
ami azt jelenti, hogy elmondjuk azokat az információkat, ami a mi műszakban
történt. Ritkán előfordul, hogy áthúzódó rendezvény van, ami az előző és az új
műszak dolgozóit is érinti. Ezt a vendég nem érezheti meg, ezért mindent
pontosan, gondosan és diszkréten kell elmondani a kollégáknak.
A recepcióstól kell megkérdezni, hogy az aktuális napon hány vendég
szállt meg a szálláshelyen, hány fő ellátásához kell megteríteni például
reggelire, ebédre vagy vacsorára. Azt is tudni kell, hogy hány vendég az, aki
félpanziós, vagy teljes panziós ellátásban részesül vagy csak szálláshelyi
szolgáltatást vett igénybe reggelivel vagy reggeli nélkül. Ezek az információk
azért fontosak, mert a vendégszámnak, a létszámnak
megfelelően kell előkészülni az értékesítési munkára. A délelőtti műszakban
tudni kell, hogy hány vendég fog reggelizni, milyen ellátási csomag szerint fog
étkezni és a konyhai dolgozóktól azt kell meg tudni, hogy aznap mi a reggeli
tartalma. Napjainkban leggyakrabban svédasztalról fogyaszt a vendég. Az ezzel
kapcsolatos ismereteket külön fejezetben tárgyaljuk.
Nemcsak a kollégáktól és a
recepcióstól, hanem a konyhafőnöktől,
vagy a konyhán lévő, az adott műszakért felelős dolgozóktól is kell információt
szerezni. Azt kell megtudakolni, hogy van-e arra a műszakra rendezvény felvéve, milyen időpontra, hány főre és mi az ételsor,
amihez meg kell teríteni. Milyen leves lesz, mibe tálalja a szakács, tálba vagy
leveses csészébe. Ha csontos, szálkás a leves, mint például az Újházy
tyúkhúsleves vagy a Halászlé, akkor a pincérnek csonttányérról is gondoskodni
kell. Mi lesz a főétel és mibe tálalja a szakács. Lesz-e desszert, sajt,
gyümölcs. Ezek mind-mind fontos tudnivalók az előkészület és a terítés
szempontjából.
Honnan tudja a szálláshelyi vendéglátó az előfizető vendégek számát és az ebédre felszolgálandó menüt?
A legpontosabb
információt a konyhafőnök adja az
előfizetéses étkeztetésről, aki aznap a lejelentett vendégek számának megfelelő
menüt készítette el.
A söntéspultban milyen eszközök berendezések segítik az értékesítési munkát?
A söntéspult általában az
üzlet bejáratával szemközt található. Célszerű úgy kialakítani, hogy a vendég
már belépéskor láthassa az üzlet italkínálat, süteményes vitrin esetén a
cukrászsütemény választékát. Ez marketing szempontból is kedvező, mivel
ösztönözi a vendéget arra, hogy meg is kóstolja a számára tetszőt.
A pultban ,- úgy hogy kézre
essen- szokták elhelyezni az ital felszolgáláshoz szükséges poharakat, szeszes
kelyheket, fehérboros poharat, vörösboros poharat, kávés poharakat, kávés
csészéket, csészealjakat, süteményes villákat, süteményes lapátot, a csomagoló
eszközöket, egyszóval mindazon felszereléseket és eszközöket, melyek
nélkülözhetetlenek a pultos munkájához. Itt dolgozik a pultos, de a betanított
szálláshelyi vendéglátónak is lehet ez a munkaterülete.
Munkája során egyszerűsített számlát kell kitöltenie, milyen elemei vannak az egyszerűsített számlának?
Az egyszerűsített számla az
adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely papír alapú vagy elektronikus
formában kibocsátott bizonylat. Ennek tartalmaznia kell:
a számla sorszámát,
a számla kibocsátásának keltét,
a termékértékesítést teljesítő vagy a szolgáltatást nyújtó adóalany
nevét,címét és adószámát,
a termék megnevezését,
a termék mennyiségi egységét és mennyiségét,
a bruttó ÁFA kulcsot,
a termék, a szolgáltatás adóval együtt számított egységárát,
a termék, a szolgáltatás adóval együtt számított ellenértékét.
Milyen egy helyesen kitett ártájékoztató?
Szakmailag és számvitelileg akkor helyes egy ártájékoztató,
ha tartalmazza:
·
a termék, a cukrászsütemény pontos
megnevezését
·
az egység árat forintban és vagy euróban
·
a kilónkénti egységárat /tortánál az
egész torta árát/
Milyen információkat tartalmaz a készpénzfizetési számla?
a számla sorszámát,
a számla kibocsátásának
dátumát,
az eladó nevét, címét és
adószámát
a vevő nevét, címét, illetve , ha a vevő adófizetésre kötelezett,
akkor az adó számát is,
a teljesítés időpontját,
az értékesített áru vagy
szolgáltatás pontos megnevezését,
a termék , a szolgáltatás mennyiségét
és mennyiségi egységét,
a termék adó nélküli egységárát,
a termék, szolgáltatás adó nélkül számított ellenértékét,
a felszámított adó százalékos mértékét,
az áthárított adó összegét ÁFA kulcsonként és összesen,
a számla végösszegét,
a fizetés módját és határidejét.
Milyen tartalmi elemei vannak a standívnek?
Ahhoz, hogy az eladott mennyiségeket ki tudjuk
számolni, ismerni kell a következőket, amit a hagyományos standív is tartalmaz:
·
dátum
·
áru
pontos neve
·
áru
mennyisége, mennyiségi egysége
·
induló
készlet nagysága
·
a
vételezett mennyiség nagysága
·
az
összes mennyiség / összes terhelés
·
visszáru
·
selejt
·
egyéb
csökkenés
·
összes
csökkenés
·
maradvány
(zárókészlet)
·
fogyás
(amit úgy kapunk meg, hogy az összes terhelésből kivonjuk az összes csökkenés
értékét. Az összes csökkenést úgy kapjuk meg, hogy a visszárut, a selejtet és a
maradványt összeadjuk.)