Napi forgalom
Ahhoz,
hogy a vendégek ellátása zavartalan legyen
és a vendégek jól érezzék magukat, a szállodai vendéglátónak és minden
vendéglátó-ipari dolgozónak meg kell győződni arról, hogy minden rendben van-e?
Ennek
érdekében a szálláshelyi vendéglátónak műszakba álláskor információt kell gyűjtenie általában a következő munkaterületekről:
műszakot átadó munkatársak, recepció, konyhafőnök, üzletvezető.
Munkába
álláskor folyamatos munkarend esetén legegyszerűbben a munkatársainktól tudunk tájékozódni az üzleti forgalomról, az üzletben történt eseményekről. Ilyenkor át
kell adni egymásnak a műszakot, ami azt jelenti, hogy elmondjuk azokat az
információkat, ami a mi műszakban történt. Ritkán előfordul, hogy áthúzódó
rendezvény van, ami az előző és az új műszak dolgozóit is érinti. Ezt a vendég
nem érezheti meg, ezért mindent pontosan, gondosan és diszkréten kell elmondani
a kollégáknak.
A recepcióstól kell megkérdezni, hogy az
aktuális napon hány vendég szállt meg a szálláshelyen, hány fő ellátásához kell
megteríteni például reggelire, ebédre vagy vacsorára.
Recepció
Azt
is tudni kell, hogy hány vendég az, aki félpanziós, vagy teljes panziós
ellátásban részesül vagy csak szálláshelyi szolgáltatást vett igénybe
reggelivel vagy reggeli nélkül. Ezek az információk azért fontosak, mert a
vendégszámnak, a létszámnak megfelelően
kell előkészülni az értékesítési munkára. A délelőtti műszakban tudni kell,
hogy hány vendég fog reggelizni, milyen ellátási csomag szerint fog étkezni és
a konyhai dolgozóktól azt kell meg tudni, hogy aznap mi a reggeli tartalma.
Napjainkban leggyakrabban svédasztalról fogyaszt a vendég. Az ezzel kapcsolatos
ismereteket külön fejezetben tárgyaljuk.
Nemcsak
a kollégáktól és a recepcióstól, hanem a
konyhafőnöktől, vagy a konyhán lévő, az adott műszakért felelős dolgozóktól
is kell információt szerezni. Azt kell megtudakolni, hogy van-e arra a műszakra
rendezvény felvéve, milyen időpontra, hány főre és mi az ételsor,
amihez meg kell teríteni. Milyen leves lesz, mibe tálalja a szakács, tálba vagy
leveses csészébe. Ha csontos, szálkás a leves, mint például az Újházy
tyúkhúsleves vagy a Halászlé, akkor a pincérnek csonttányérról is gondoskodni
kell. Mi lesz a főétel és mibe tálalja a szakács. Lesz-e desszert, sajt,
gyümölcs. Ezek mind-mind fontos tudnivalók az előkészület és a terítés
szempontjából.
Tudni kell azt is, hogy van-e előfizetéses étkeztetés, ez hány főt jelent és mi a menü, amihez meg kell teríteni. Itt is tudni kell, hogy a
levest tálba, csészébe vagy leves kiöntő csészébe tálalja-e a szakács. A főétel
hogyan lesz tálalva és jár-e a menühöz saláta, desszert, gyümölcs vagy egyéb
étel, amit a konyháról tálalnak, amit a konyháról adnak ki. Ilyenkor szokták
megbeszélni azt is, hogy milyen egyéb, nem
szokásos események, történések lesznek az adott műszakban.
A
gyakorlatban a szálláshelyeken a vendéglátó
üzlet vezetője, vagy egy megbízott felelős személy az, aki az adott műszak
alatt felel a „ház” ügyeinek zavartalan működéséért. Természetesen vele is fel
kell venni a kapcsolatot, meg kell kérdezni, hogy aznapra, arra a műszakra,
amiben dolgozunk mi a rendkívüli feladat,
a nem szokásos munka. Gyakori a vendéglátó vállalkozásoknál, hogy különtermeket
bérbe adják tréningekre, megbeszélésekre, üzleti tárgyalásokra. Tájékozódni
kell, hogy van-e ilyen típusú rendelés, mi az, amit be kell készíteni, milyen időpontra,
milyen formában, milyen módon.
Leggyakrabban egy egyszerű megbeszélésre is kávé, üdítő, ásványvíz, apró sós
sütemények bekészítése gyakori. Tudni kell azt is, hogy szükséges-e hangosítás,
projektor, laptop vagy egyéb felszerelések, amiben a rendezvény felvevője és a
megrendelő vendég megegyeztek.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a
szálláshelyi vendéglátónak mielőtt a munkába beáll dolgozni, informálódnia kell
a műszakjában történő várható forgalomról. Ehhez a műszakot átadó kollégáitól,
a recepciótól, a konyhától és a vezetőtől kell tájékoztatást kérnie. Ha a munka
ideje lejárt, természetesen az őt követő műszak dolgozóinak is át kell, adjon a
folyamatosság érdekében minden információt.