Bankkártyával történő kifizetés

A XXI. századi info-kommunikációs társadalom egyik nagy vívmánya, hogy a pénz, mint fizetőeszköz különféle készpénzt helyettesítő eszközökkel pótolható. Az egyik ilyen eszköz a bankkártya. A folyószámlával rendelkező banki ügyfelek számára többféle bankkártya áll rendelkezésre. A bankkártyát az elfogadóhelyeken készpénz helyett használhatja, amíg rendelkezik a számláján megfelelő fedezettel.

Az idegenforgalmi-vendéglátóipari vállalkozások közül egyre több helyen fogadják el. A vendég a szolgáltatások árát kifizeti kártyájával és megkapja a számláját. Fizetéskor az elektronikus rendszer automatikus zárolja a felhasznált összeget, a tulajdonos bankszámláján. Ez az összeg levonásra kerül a számláról. Az elfogadóhely a számla kiállításakor köteles feltüntetni a bankkártya típusát, kártya számát és az elektronikus rendszer által kiadott bizonylatot (SLIP-et) csatolni a számlához.

Kártya elfogadáskor ügyelni kell a kártya érvényességére és az esetleges lopott kártyákra. Érvénytelen kártya esetén a vendéget figyelmeztetni kell illetve lopott kártya esetén azt bevonni. A kártya nem kerülhet ki elfogadáskor a vendég látóköréből. A tranzakció befejezését követően ne felejtsük el visszaadni a kártyát.

Az elektronikus rendszer működtetését és kiépítését a bankok végzik, az elfogadóhellyel történt szerződéskötés után. A kihelyezett terminált telepítik, minden egyes tranzakció rögzítésre kerül. A bank pontosan tudja milyen bankkártyával fizetett az ügyfél, hol, mikor, milyen összeget. A bank a rendszer adatait felhasználva az elfogadóhely felé teljesíti az átutalást, mely a számlán szereplő összeg kb. 2 %-kal csökkentett értéke. A jutalékot saját költségeinek a fedezetére használja fel, illetve ez tartalmazza a bank hasznát is.

A jutalék 2010. július 1-től érvényes, a bankok egységesen elfogadták ezt a 2 %-ot. Korábbi időszakban banktól függően eltérő jutalékkal dolgoztak. A kártyaelfogadást követően mintegy 5 munkanapon belül át is utalják az összeget a szolgáltató cégeknek, az elfogadóhelyeknek. Természetesen nem egyesével teljesítik tranzakciónként az átutalást, hanem 2-3 nap összesített tranzakciói kerülnek átutalásra egyszerre.

A megbízható partnerek számára a bankok külön szerződésben leírt egyéb lehetőségeket is kínálnak.

Elő engedélyeztetés:

Amennyiben a vendég az átlagosnál nagyobb összegű foglalást kér a szállásadó (hosszabb itt tartózkodás, luxus minőségű, magas árfekvésű szolgáltatások biztosítása), lehetősége van élni ezzel. Az elő engedélyeztetés azt jelenti, hogy a megrendelés visszaigazolásakor a szállásadó zároltatja a vendég bankszámláján, azt az összeget, mely fedezi a megrendelőben szereplő szolgáltatások árát. A visszaigazolásban ezt írásban is közölni kell a vendéggel, különben nem jogosult erre a szállásadó. Ebben az estben természetesen a bankkártya száma és lejárati ideje a szállásadó rendelkezésére áll, melyet foglaláskor a vendég maga ad meg. Ez főleg az interneten keresztül foglalt szálláshelyek esetében a nemzetközi helyfoglalási rendszerekre jellemző. Ilyen helyfoglalási rendszerrel utazási irodákban is találkozhatunk. Ez a biztosíték a fiktív helyfoglalások elkerülésére.

 

Legismertebb bankkártya típusok:

-   Mastro,

-   Mastercard;

-   Eurocard,

-   Visa;

-   Visa Electron;

-   American Express;


Bankkártya eleje

Bankkártya hátoldala

Bakkártya olvasó

További bankkártyák

 Egyéb plasztikkártya

 

Bankkártya elfogadás előnyei a gazdálkodó szervezetek számára:

  • A turisták szélesebb köre számára elérhetőek a szolgáltatások
  • A konkurenciával szemben fel tudja venni a versenyt
  • Nem kell a házi pénztárban tartania nagyobb mennyiségű készpénzt

Bankkártya elfogadás hátrányai a gazdálkodó szervezetek számára:

  • A bevételük csak később folyik be, mint a teljesített szolgáltatás
  • Jutalékot von le a bank, mely 2 %
  • Üzemeltetési költségek a vállalkozásokra hárulnak (bizonylatok speciális papírja, karbantartás, telefon vonal vagy internet biztosítása)

A bankkártyás fizetéshez hasonlóan járunk el, ha a vendég Széchenyi Pihenőkártyával fizet.

Az elfogadói terminálok alkalmasak a kártyák elektronikus kezelésére, természetesen ehhez szerződés szükséges a bankokkal. A vendég az elfogadóhely szerződése alapján, kiválasztja, hogy melyik „zsebből” kéri kártyáját megterhelni. Az elfogadás a továbbiakban a bakkártyához hasonlóan történik. A terminál által adott SLIP szelvényt a vendéggel aláíratjuk és a számlához csatoljuk. A számla csak magánszemély részére állítható ki. A kártya felhasználás érvényességéről és jogosságáról meggyőződhetünk. A kártyák másra át nem ruházhatóak.