Bevezetés

A vendég szakszerű kiszolgálásához számtalan szakmai ismerettel kell rendelkeznie a betanított szálláshelyi vendéglátónak.

Ebben a fejezetben megtanulhatjuk, hogy hogyan kell udvariasan fogadni a vendéget, hogyan kell asztalhoz kísérni és ajánlani a vállalkozás üzleti kínálatából.

Néhány ételcsoport felszolgálásának szabályát, terítékét, evőeszközét már az előző fejezetben megtanultuk, ezért itt ezzel nem foglalkozunk, csak a vendég távozása utáni teendőket ismertetjük meg.

A vendéglátásban minden munkafeladatnak megvan a nehézsége és szépsége, de talán a vendéggel való kapcsolattartás, a szinte folyamatos odafigyelés a legnehezebb, legnagyobb megterhelést igénylő munka.

A vendégek ki-és felszolgálása maximális szakértelmet, udvariasságot, türelmet igényel. Azt már megtanultuk, hogy hogyan készítsük elő az értékesítő teret a vendég fogadására, és hogy milyen eszközöket és felszereléseket kell biztosítani a színvonalas ki-, és felszolgáláshoz, ami a szakemberek szerint a legfontosabb feladat.

A felszolgálás során tanúsított magatartás és viselkedési stílus sok mindent elárul a vendéglátóról. Megmutatja, hogy felelősséget érez-e azért, hogy a vendégek jól érezzék magukat, azonosul-e a vállalkozás céljaival, de az is kiderül, hogy éppen csak minimális energia ráfordítással, éppen csak elvégzi a munkáját. Sajnos találkozunk olyan vendéglátóssal is, aki tessék-lássék módon, úgy szolgálja ki a vendéget, mintha ő tenne szívességet a vendégnek.

A jól képzett, jó iskolába járó, a művelt vendéglátó-ipari dolgozók szakértelmet és magabiztosságot sugároznak. A vendégek lényegesen könnyebben fogadják el az ajánlatot, ha meg vannak győződve a vendéglátó, a pincér kiváló képességéről.

Nemcsak vendéglátóként, hanem magánemberként is illik tudni, hogy egy vendéglátó üzletbe hogyan, milyen módon érkeznek a vendégek. A régi hagyományok és szokások szerint, ha a vendégek között idősebb és fiatalabb hölgyek és urak is vannak, az a helyes, ha először egy férfi vendég lép az üzletbe, ezt követően a hölgy vendégek mindannyian az udvariasság szabályai szerint, majd az urak, szintén az udvariasság figyelembe vételével.

Nem szabad különbséget tenni a vendégek között, az egyiket nagyobb ovációval fogadni vagy kiszolgálni, mint a másikat, vagy esetleg sokkal több időt tölteni az egyikkel, mint a másikkal. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a vendég érezze, hogy nagyon szívesen látjuk.