A vendég üdvözlése, asztalhoz kísérése
Ebben
a tananyagban azokat a szakmai és
udvariassági szabályokat fogjuk kifejteni, melyek a vendégek kiszolgálásával
kapcsolatos ismeretekhez tartoznak.
Fontos
szakmai és protokolláris szempont, hogy minden üzletbe betérő vendéget, bármely
napszakban is érkezik köszönteni,
üdvözölni kell a következőképpen.
A
női dolgozók, felszolgálók, és a pultosok is, ha ők találkoznak először a
betérő vendéggel, a napszaknak megfelelően „Jó napot kívánok!” szóhasználattal
kell, hogy köszönjenek. Soha nem maradhat el a „kívánok” szó, mert ezzel a
szóval erősítjük meg azt, hogy valóban azt szeretnénk, hogy az általunk
üdvözölteknek jó napja legyen.
Sajnos
sokszor tapasztalni a„Jó napot!”, „Jó reggelt”vagy „Jó estét!” köszönést, ami
jelzi ugyan az üdvözlést, de nem jelzi azt, hogy udvariasan, tisztelettudóan, alázatosan üdvözöltük volna azt a
vendéget, aki betért hozzánk, aki itt szeretne fogyasztani, aki itt szeretné
jól érezni magát és itt szeretné a pénzét elkölteni. Nemegyszer kitűnik ebből
az üdvözlési formából, hogy „letudtuk”, ezen is túl vagyunk és csak
kötelességtudatból és nem tiszta szívből tettük ezt.
A
férfi vendéglátósok és a szakmai körökben is gyakran vita téma, hogy a férfi
vendéglátók, a férfi dolgozók hogyan köszöntsék az üzletbe érkező női
vendégeket. Egyes nézet szerint ugyanúgy, mint a női dolgozók,/ Jó napot
kívánok!”/ más nézet szerint sokan még most is elvárják a „Kezeit csókolom”
köszönést. Természetesen ez nem a szó szerinti csókot, hanem a fokozott
udvariasságot, a tiszteletet és a megkülönböztetett figyelmet jelenti. Itt azt
javasoljuk, hogy az idősebb vendégek biztosan szívesen veszik az udvariasabb, megtisztelőbb
köszönési formát - éljünk ezzel.
Gyakran
tér be az üzletbe olyan vendég, akinek ismerjük a beosztását, a rangját.
Ilyenkor illik ranggal együtt köszönteni a vendéget. Például:„Jó napot kívánok
Polgármester Úr!”, vagy „Kezeit csókolom Főorvos Asszony!” Természetesen csak a
férfi dolgozók köszöntik így a vendéget.
A
köszönés hangereje és megfelelő artikulációja is fontos tudnivaló. Se nem
halkan-hogy a vendég ne hallja-, se nem túlzottan hangosan, kiabálva nem illik
köszönni. Bevált szokás, hogyha több dolgozó is a bejárat közelében van, akkor
csak az egyik köszönti a vendéget, a többi dolgozó fejbólintással jelzi, hogy ő
is üdvözli a betérő vendéget, vagy vendégeket.
Nagyobb
vendéglátó vállalkozásoknál, szállodák éttermeiben nem ritka, hogy teremfőnök fogadja a vendégeket.
Ilyenkor ő köszönti és hellyel kínálja, foglalás esetén az asztalhoz kíséri a vendégeket. Ha nem volt helyfoglalás, akkor
udvariasan érdeklődik, hogy hol szeretnének helyet foglalni, például zene
közelében, vagy csendesebb helyre vágynak és oda kíséri a teremfőnök a
vendégeket. Az asztalhoz kísérés és a vendégek leültetése nagy körültekintést
igényel. Sok helyen külön teremfőnök vagy főpincér végzi ezt a tevékenységet,
akinek sok gyakorlatból származó érzéke van ahhoz, hogy a belépő vendég vagy a
néhány lépést megtevő vendégből verbális és nem verbális kommunikációs
jelzéséből következtetni tud a vendég kívánságára, elképzelésére.
Ha
nincs teremfőnök, akkor a felszolgáló, vagy az a vendéglátó-ipari dolgozó
köszönti a vendégeket, aki a bejárathoz
legközelebb van, aki a leghamarabb találkozik a vendéggel.
A
szakmában a hellyel kínálás nemcsak
azt jelenti, hogy megmutatjuk az asztalt, hanem a férfi pincér először az
idősebb, majd a fiatalabb hölgyekről segít a kabátot is levenni. A női felszolgálók nem szokták, de megtehetik
ezt a gesztust.
Ezután
az asztalhoz való ülésben illik segíteni, ami azt jelenti, hogy a férfi pincér
segít a helyet foglalásban, esetleg kihúzza a széket egy kicsit, hogy a vendég
könnyebben tudjon az asztalhoz ülni, majd segít visszatolni a széket. Lehet,
hogy ez csak egy gesztus, de a szakemberek ezt várják el a vendéglátásban
dolgozóktól.
Ha
az asztalhoz kísértük a vendéget, és helyet foglaltak, akkor az étlap
átadásával veszi kezdetét a vendéglátó ipari értékesítés. Fontos szabály, hogy
a vendéget nem szabad sürgetni a
megrendelés leadásával, de az sem helyes, ha sok időt várnia a felszolgáló
érkezéséig. A gyakorlott felszolgáló tudja azt a pillanatot, amikor a vendégek
várják, hogy a vendéglátó érdeklődjön kívánságuk felől.
Az étlapot először a hölgyeknek, majd az
uraknak illik átadni az udvariassági szabályok figyelembevételével. Ez azt
jelenti, hogy először az idősebb hölgyek, fiatalabb hölgyek, majd az idősebb
urak, és a fiatalabb urak kapják meg az étlapot. A felszolgálónak ilyenkor az
italfogyasztás iránt is érdeklődnie kell és ajánlania kell az üzlet
italválasztékából. Szakmai szabály, hogy italajánlásnál is vegyük figyelembe az
évszakot, napszakot, a vendégek korát, nemét, nemzetiségét.
Már
az aperitif ajánlásánál észrevehető, hogy a vendég megfogadja-e a tanácsot, az
ajánlást. Ha megtudtuk a vendég által választott aperitif italokat, akkor
udvariasan fel kell hívni a vendégek figyelmét a „ház” ételspecialitásaira,
ételkülönlegességeire is.
Amíg
a vendégek az étlapot tanulmányozzák, a vendéglátónak a megrendelt italokat el
kell készíteni, majd szakszerűen felszolgálni.
A sikeres ajánlás alapja, hogy jól és
pontosan ismerjük azokat a termékeket, ételt, italt, jellemzőiket, előnyeiket,
amiket ajánlunk, valamint az, hogy barátságos
légkört teremtsünk már a megrendelésnél.
Természetesen a szakmai munkát folyamatosan magas színvonalon, becsületesen,
kellő hozzáértéssel és teljes odaadással kell végezni.
Igazából
arra kell törekedni, hogy azt tegyük a vendéggel és úgy tegyük ezt, úgy
segítsünk neki, ahogy mi is szeretnénk, hogy velünk tegyenek, amikor vendéglátó
üzletbe megyünk.
Összességében a tiszta, kitakarított, áruval feltöltött üzletben a betérő
vendéget köszönteni kell, ezt követően asztalhoz kísérni, hellyel kínálni, majd
udvariasan megkérdezni, mit óhajt, mit szeretne fogyasztani, mivel
szolgálhatjuk ki.