Kérdések
A vendég jelzi, hogy nem elégedett a nyújtott szolgáltatásokkal, panaszt szeretne tenni írásban? Hogyan teheti meg, mi a teendője az üzletvezetőnek?
A vendég panaszát a Vásárlók könyvébe teheti meg.
A
Vásárlók könyve A/4 méretű nyomtatott füzet, melynek a fedőlapjára nagy
betűkkel van rányomtatva a neve, és Vásárlók Könyvére vonatkozó törvény néhány
passzusa.
Jól
látható helyre kell kifüggeszteni, a bejegyzések lehetősége miatt kötelező
tollat is biztosítani hozzá. A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételi, nemzeti
színű fonallal, valamint aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány 25,
sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll, de figyelem, a kitöltés után nem az
első, hanem a második lapot kell kitépni és a vendégnek vagy a vevőnek eltenni.
A
könyv borítóján található pontos szöveg:
"A
Kormány 4/1997/I.22. Kormányrendelete az üzlet működéséről és a belkereskedelmi
tevékenység folytatásának feltételeiről.
A
bejelentés első példányát az üzlet vezetője, a vállalat, szövetkezet vezetője a
magánkereskedő a Polgármesteri Hivatal illetékes szervének továbbítja.
A
vásárló írásbeli panaszát - két példányban a jegyző által hitelesített
számozott oldalú -vásárlók könyvben teheti meg. A Vásárlók Könyvét köteles a
vendéglátó jól látható és hozzáférhető helyen elhelyezni.
Az
Üzletben a vásárlót jól láthatóan és olvashatóan tájékoztatni kell arról, hogy
a panaszával a jegyzőhöz és a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez is fordulhat. A
tájékoztatón fel kell tüntetni e hatóságok címét és telefonszámát is.
A
jegyző a fogyasztóvédelmi felügyelőségek két évre visszamenőleg vizsgálhatják a
vásárlók könyvébe tett bejegyzéseket.
Az
üzlet vezetője köteles gondoskodni, hogy a Vásárlók Könyve mellett állandóan
használható írószer legyen.
Ez
a zsineggel lezárt, lepecsételt vásárlók könyve 25X3 lapot tartalmaz.
A
Vásárlók Könyvét kötelező minden üzletben feltűnő helyre kihelyezni.
A
szállodák esetében a recepción található, ha nem kerül elhelyezésre az már
önmagában is
törvénysértésnek
minősül.
A
bejegyzés után a szolgáltatónak kötelessége a panaszt kivizsgálni és a
vizsgálat eredményéről 30 napon belül értesíteni kell a bejegyzést készítő
vendéget vagy vevőt.
Amennyiben
nem történik meg a kivizsgálás, akkor az illetékes Fogyasztóvédelmi Hatósághoz
kerül az ügy, a szolgáltató pedig akár 100 000 Ft bírsággal is sújtható.
Mit tartalmaz a
formanyomtatvány?
-
vásárló neve
- vásárló címe
- bejelentés kelte
- bejelentés leírása
- a boltvezető bejelentéssel
kapcsolatos intézkedései
-
a bejelentés intézésének módja
-
az üzlet pecsétje, pontos neve, címe
Milyen legfontosabb Felügyeleti Szervek ellenőrizhetik a vendéglátó üzleteket? Mire terjed ki az ellenőrzések köre?
A Helyi Önkormányzatok.
A
Helyi Önkormányzatok idegenforgalommal kapcsolatos feladatai és ellenőrzési
szempontjai:
A
működési engedélyt az üzlet helye szerint illetékes települési önkormányzat
jegyzőjének kell kiállítani. Ezek meglétét a vállalkozás üzlethelyiségeiben
látható helyen történő kifüggesztését ellenőrzik. Fel kell tüntetni, azt is,
hogy panaszával a vendég az illetékes önkormányzat jegyzőjéhez is fordulhat.
A
helyi adók kivetése, és ezek elszámolásának ellenőrzése. (pl. helyi iparűzési
adó, idegenforgalmi adó, kommunális adó, építményadó, telekadó, gépjárműadó)
A
felsorolt adófajták egy részét a magán személyek és a vállalkozások egyaránt
fizetik.
Egyes
adófajtákra vonatkozóan – az idegenforgalmi vállalkozások – előlegfizetési,
időszakos feltöltési, elszámolási, végül bevallási kötelezettségük van.
Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH)
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
(NFH) központi hivatal.
2007.
szeptember 1-jétöl a közigazgatási hivatalok szakigazgatási szerveiként működő
Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek, valamint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség
általános jogutódja.
Önállóan
gazdálkodó, az előirányzatok felett teljes jogkörrel rendelkező költségvetési
szerv, melyet főigazgató vezet. Az NFH székhelye Budapest.
Az
NFH tevékenységi köre:
-
Felügyeli a fogyasztóvédelmi törvények betartását.
-
Közreműködik a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában, figyelemmel kíséri
ennek érvényesülését, valamint véleményezi a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos
jogszabálytervezeteket.
-
Piacfelügyeleti feladatokat lat el: ellenőrzi az áruk forgalmazására és a
szolgáltatások nyújtására vonatkozó jogszabályok és hatósági előírások
megtartását, valamint irányítja a termékbiztonság ellenőrzésével kapcsolatos
feladatokat.
A
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzési szempontjai között minden évben
szerepelnek kiemelt ellenőrzési és vizsgálati területek 2010-ben a turisztikai
szolgáltatások és a nyári szabadidős tevékenységhez kapcsolódó berendezések és
non - food termékek laboratóriumi vizsgálattal egybekötött piacfelügyeleti
ellenőrzése is ezek közé tartozik.
Ellenőrzési
szempontok az idegenforgalomban:
·
Dokumentumok vizsgálata: (pl. működési engedély,
szakhatósági hozzájárulások, étlap-, itallap tartalma, vásárlók könyve, HACCP
dokumentumok, áruk eredetét igazoló számlák stb.)
·
Képesítési előírások ellenőrzése: (pl. a dolgozok
végzettséget igazoló bizonyítványok)
·
Tájékoztatási kötelezettség: (pl. a kategóriába sorolás,
ártájékoztatás megoldása, panaszfórumok közlése, nyitvatartási idő
kifüggesztése, üzemeltető adatainak közlése, dohányzási lehetőség, stb.)
·
Reklámfelügyeleti tevékenység: (pl. az egyes reklámozási
tilalmi szabályok betartásának kontrollja)·
·
Bizonylati fegyelem megtartása: (pl. a bizonylati rendben
leírtak szerint dokumentálják-e az üzlet gazdasági tevékenységét.)
·
Utazási szerződések tartalma, azok betartása
Mire használjuk a bevételi és a kiadási pénztárbizonylatot, ki készíti el? Hol kezeljük a vállalkozás napi működéséhez szükséges pénzeszközöket?
A számviteli törvény
előírja a gazdálkodó szervezetek számára a pénzkezelési szabályzat elkészítését,
mely tartalmazza az adott vállalkozásra vonatkozó előírások összességét. A
pénztár kezelőjének ezt ismernie kell, és ezek alapján kell kezelnie a
házipénztárt. A házi pénztárban a következő bizonylatok segítéségével tudjuk a
pénztárban lévő készpénzállományt ellenőrizni.
Bevételi pénztárbizonylat:
A
pénztárba befizetett összegekről bevételi pénztárbizonylatot kell készíteni.
A
bizonylatnak a következőket kell tartalmaznia.
·
bevételi
pénztárbizonylat megnevezést
·
a
bevételezés dátumát
·
a
bevételi pénztárbizonylat sorszámát (ez egy szigorú számadásra kötelezett nyomtatvány)
·
a
befizető nevét, aláírását
·
a
befizetett összeget
·
a
befizetés jogcímét
·
amennyiben
számla vagy egyéb szigorú számadású nyomtatvány ellenértéke kerül befizetésre,
akkor annak sorszámát
·
a
vállalkozás nevét, székhelyét
·
kiállító,
pénztáros, könyvelő, ellenőr aláírása
·
a
vállalkozás pecsétje
Kiadási pénztárbizonylat
A pénztárból kifizetett összegekről a vállalkozások kiadási
pénztárbizonylatokat készítenek.
A bizonylatnak tartalmaznia kell a következőket:
·
kiadási pénztárbizonylat megnevezést
·
a kifizetés dátumát
·
a kiadási pénztárbizonylat sorszámát (ez egy szigorú számadásra
kötelezett nyomtatvány)
·
a kifizető nevét, aláírását
·
a kifizetett összeget
·
a kifizetés jogcímét
·
amennyiben számla vagy egyéb szigorú számadású nyomtatvány
ellenértékét fizeti ki akkor a sorszámát
·
a vállalkozás nevét, székhelyét
·
kiállító, pénztáros, könyvelő, ellenőr aláírása
·
a vállalkozás pecsétje