Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH)
A
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) központi hivatal.
2007.
szeptember 1-jétöl a közigazgatási hivatalok szakigazgatási szerveiként működő
Fogyasztóvédelmi Felügyelőségek, valamint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség
általános jogutódja.
Önállóan
gazdálkodó, az előirányzatok felett teljes jogkörrel rendelkező költségvetési
szerv, melyet főigazgató vezet. Az NFH székhelye Budapest.
Az
NFH szervezete, eljárása és feladatai:
Fogyasztóvédelmi
hatóságként első fokon területi illetékességgel a felügyelőségek, másodfokon
országos illetékességgel az NFH központi szerve jár el.
Eljárási
hatáskörét a leggyakrabban előforduló fogyasztói panaszokkal kapcsolatban az
1997. évi CLV., a fogyasztóvédelemről szóló törvény szabályozza.
Az NFH tevékenységi köre:
-
Felügyelni a fogyasztóvédelmi törvények betartását.
-
Közreműködik a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában,
figyelemmel kíséri ennek érvényesülését, valamint véleményezi a
fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabály-tervezeteket.
-
Piacfelügyeleti feladatokat lát el: ellenőrzi az áruk
forgalmazására és a szolgáltatások nyújtására vonatkozó jogszabályok és
hatósági előírások megtartását, valamint irányítja a termékbiztonság
ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
-
Kommunikációs feladatokat lát el: a fogyasztói jogokat
ismerteti kiadványokat jelentet meg, segítve a hétköznapi emberek jogainak
érvényesülését, információval látja el a lakosságot, termék-összehasonlító
vizsgálatokat végeztet.
-
Szakmai segítséget nyújt a fogyasztói érdekek képviseletet
ellátó társadalmi szervezetek tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához.
-
Módszertani segédanyagokat készít a Helyi Önkormányzatok
fogyasztóvédelmi tevékeny-ségének elősegítése és egységessé tétele érdekében.
A
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzési szempontjai között minden évben
szerepelnek kiemelt ellenőrzési és vizsgálati területek 2010-ben a turisztikai
szolgáltatások és a nyári szabadidős tevékenységhez kapcsolódó berendezések és
non - food termékek laboratóriumi vizsgálattal egybekötött piacfelügyeleti
ellenőrzése is ezek közé tartozik.
Ellenőrzési
szempontok az idegenforgalomban:
-
Dokumentumok vizsgálata: (pl. működési engedély,
szakhatósági hozzájárulások, étlap-, itallap tartalma, vásárlók könyve, HACCP
dokumentumok, áruk eredetét igazoló számlák stb.)
-
Képesítési előírások ellenőrzése: (pl. a dolgozok
végzettséget igazoló bizonyítványok)
-
Tájékoztatási kötelezettség: (pl. a kategóriába sorolás,
ártájékoztatás megoldása, panaszfórumok közlése, nyitvatartási idő
kifüggesztése, üzemeltető adatainak közlése, dohányzási lehetőség, stb.)
-
Reklámfelügyeleti tevékenység: (pl. az egyes reklámozási
tilalmi szabályok betartásának kontrollja)·
-
Bizonylati fegyelem megtartása: (pl. a bizonylati rendben
leírtak szerint dokumentálják-e az üzlet gazdasági tevékenységét.)
-
Utazási szerződések tartalma, azok betartása
Az ellenőrzés jellemzői:
-
Az ellenőrzés hivatalból és kérelemre indulhat. (pl.
bejelentés alapján)
-
A fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések jelentős részénél
nem történik előzetes kiértesítés. Lényege éppen a váratlanság hatásában rejlik.
-
Az ellenőrzés lehet általános-, témavizsgálat, cél- és
utóellenőrzés.
-
Az ellenőröknek közölniük kell, hogy milyen ellenőrzési
céllal érkeztek.
-
Lehetőség van arra, hogy több hatóság együttesen végezzen
ellenőrzést.
-
A hálózati ellenőrzés mintegy 40%-a próbavásárlással
kezdődik.
Az NFH eljárási
lehetőségei:
-
Az NFH határozatban rendelheti el a hiányosság
felszámolását.
-
Helyszíni bírságot szabhat ki.
-
Szankciós eljárást kezdeményezhet:
-
(pl. szabálysértési eljárást, fogyasztóvédelmi bírságot,
minőségvédelmi bírságot, valamint reklámfelügyeleti bírságot róhat ki)
-
Korlátozhatja, vagy felfüggesztheti az egység üzemelését.
-
Elrendelheti a termék forgalmazásának megszüntetését vagy
korlátozását.