Árubeszerzés a gyakorlatban
Az áruk megrendelése
Az árubeszerzés a gyakorlatban a kisebb
vendéglátó-iparivállalkozásoknál az üzletvezető feladata, aki megbízhatja a
konyhafőnököt, vagy más beosztott dolgozót is ennek a feladatnak az ellátásával.
Az árubeszerzés a mindennapokban személyesen, telefonon, faxon agy napjainkban
leggyakrabban E-mailen történik, mely során közölni kell:
·
a megrendelő nevét, címét,
· a szállítási címet,
·
a szállítás dátumát,
·
a szállítandó áru pontos
nevét (pl. nem mindegy, hogy fürtös, kígyó, csemege vagy kovászos uborkáról an
szó),
·
a szállítandó áru mennyiségét, egységét[1],
· számlázási címet,
A szállítandó áru egységárát általában a szállító
határozza meg, de célszerű érdeklődni megrendeléskor a várható ár nagyságáról.
Amennyiben
a megrendelés személyesen vagy telefonon történik, úgy papír alapon is célszerű
nyilvántartani a megrendelt mennyiséget azért, mert áruátvételkor szükség van a
megrendelt mennyiség ismeretére is.
Az ésszerű árubeszerzésnél arra kell törekedni, hogy a
vendéglátó vállalkozásnál mindig megfelelő
·
mennyiségű,
·
minőségű,
·
összetételű áru álljon rendelkezésre.
Vagyis törekedjünk optimális készletgazdálkodásra!
Optimálisnak mondjuk azt a
legkevesebb árumennyiséget, mellyel a lehető legnagyobb bevétel, más néven
forgalom - illetve nyereség érhető el.
Ha saját vállalkozást vezetünk, végezzünk gazdasági
számítást arra vonatkozóan, hogy mi éri meg jobban: fő- vagy mellékfoglalkozású
munkaerőt alkalmazni az árubeszerzés feladatainak ellátásával, vagy a meglévő
dolgozók feladatainak sorába beépíteni ezt a munkát is.
A vendéglátás általában a nagykereskedelemtől, a
termelőtől, az élelmiszer-ipartól, a gyártótól szerzi be az árut. Célszerű
mindig a legjobb helyről beszerezni a szükséges mennyiséget.
A megrendelés szempontjai
Az árubeszerzéskor számos szakmai és üzleti szempontot
kell, illetve célszerű figyelembe venni.
Ilyenek:
·
a már meglévő árukészlet nagyságát,
·
a várható forgalmat, az esetlegesen felvett rendezvényeket,
·
az áruk eltarthatósági idejét,
·
a szállítási idő gyakoriságát,
·
a raktározási kapacitást,
·
az üzlet jellegét (csárda, panzió, nemzetközi szállodalánchoz
tartozó színvonalas szálloda),
·
szezonalitást, idényszerűséget,
·
az üzlet színvonalát,
·
az áru utánpótlási időt,
·
a vállalkozás pénzügyi kondícióit, azaz, hogy mennyi pénzt
kíván áruban tartani,
·
a vendégkör összetételét,
·
célszerű váratlan eseményekre számolva egy biztonsági
tartalékra is gondolni.
A beszerzendő áruk mennyiségének kiszámolása is igen
körültekintő, gondos, szakszerű munkát igényel, ami a tulajdonos, vagy a
munkaadó által meghatározott vendéglátó-ipari dolgozó feladata. Ez gyakran a
konyhafőnök személye.
A betanított szálláshelyi vendéglátónak is fontos
feladata, hogy javaslataival, ötleteivel segítse a vállalkozás árubeszerző
tevékenységét! Bár fontos megjegyezni, hogy nem mindegy milyen stílusban,
milyen módon, milyen udvariasan és szerényen teszi ezt. A gyakorlatban sokszor
előfordul, hogy okoskodóan, felelőtlenül, modortalanul, tudálékosan teszik ezt
a dolgozók! Vigyázni kell arra is, hogy tudjunk kulturáltan, racionálisan és
szakszerűen együtt dolgozni a kollegákkal. A cél közös! Ha a vállalkozás
sikeres, van bevétele, van nyeresége, az nemcsak a tulajdonosoknak, nemcsak a
vendégnek, hanem az ott dolgozó munkaerőnek is jó!
Ha a leggazdaságosabb egységáron, a legjobb minőségű árut sikerült a vendéglátósnak beszereznie, akkor az ezt követő feladat az áru átvétele.
Az áruátvétel
A vendéglátó vállalkozáshoz érkezett árut a
szállítótól át kell venni! Ennek helye a gazdasági bejárat közelében lévő Áruátvevő helyiség, aminek berendezése
egy íróasztal, felszerelése mérőeszközök, mérlegek, űrmértékek, amivel
ellenőrizni lehet az átvett árut.
Gazdasági bejárat
Ezt a feladatot az anyagilag felelős dolgozó végzi a
gyakorlatban. Ez lehet az üzletvezető, vagy a raktáros, vagy a konyhafőnök,
vagy éppen az a vendéglátó dolgozó, akit a munkaadó ezzel a feladattal megbíz.
Ez lehet akár a betanított szálláshelyi vendéglátó munkakört betöltő személy
is.
Bárki végzi is ezt a feladatot, tudnia kell, hogy
anyagi-, erkölcsi-, és jogi felelősséggel tartozik a pontos és hibátlan
áruátvételért! Az áru átvétel tényét a számlán vagy a szállítólevélen olvasható
aláírással és az üzlet bélyegzőjével lepecsételve kell érvényesíteni.
A Számviteli törvény[1]
előírása alapján a szállítólevél nem adóügyi bizonylat, ezt jelenleg a Nemezteti Adó- és Vámhivatal nem fogadja el
adóügyi bizonylatnak.
Minden áruátvevőnek tudnia kell, hogy ha nem pontosan
vette át az árut, az elszámolásban baj lehet!
Ha valóságban kevesebb áru érkezett az üzletbe, mint
amennyi a bizonylaton szerepel, annak az elszámoltatásnál hiány lesz a
következménye. Ha a valóságban több áru érkezett, az a szállítónál jelent
hiányt! Valakinek ezt meg kell fizetni! Gondoljunk arra, hogy mi örülnénk-e,
annak, ha akarattal vagy véletlenül becsapnának? Egy hosszútávon gondolkodó,
felelős vendéglátós a szállítónak sem akar kárt okozni! Az árubeszerzési
munkában az üzleti partnerekkel érdemes jó üzleti kapcsolatot kialakítani,
illetve azt ápolni. Nem éri meg néhány kilogramm áru többlet tönkretegye az
üzleti kapcsolatot.
Az áruátvétel a gyakorlatban azt jelenti, hogy
mennyiségileg, minőségileg és érték szerint is át kell venni az árut.
Mennyiségi
átvétel
A mennyiségi átvétel azt jelenti, hogy megszámoljuk,
megmérjük a megérkezett árut és összehasonlítjuk a szállító által átadott bizonylattal
valamint a megrendelővel. Ez azért fontos, mert a gyakorlatban
előfordulhat, hogy a szállító több vagy kevesebb árut hoz, mint amit
megrendeltünk. Természetesen a számlán, vagy a szállító levélen is a valós
mennyiségnek kell szerepelni! Ha több vagy kevesebb áru érkezett, akkor
mérlegelnünk kell! Ha több áru érkezett a megrendeltnél, gondoljuk át, hogy el
fogjuk-e tudni adni, vagy minőségromlás nélkül tudjuk-e tárolni és későbbi
időpontban feldolgozni, eladni.
Ha nem tudjuk feldolgozni, illetve eladni, akkor a
szállítóval való egyeztetés után visszáruzni kell azt a mennyiséget, amire
nincs szükség, illetve, amivel többet küldtek és számláztak.
Ha kevesebb áru érkezett a megrendeltnél, akkor fel
kell hívni a szállítót, érdeklődi a kevesebb áruérkezés okáról és azonnal
intézkedni, hogy a szükséges áru maradéktalanul a meghatározott időre
rendelkezésre álljon. Ilyenkor előfordul, hogy másik szállítótól kell sürgősen
árut rendelni.
Amennyiben a betanított szálláshelyi vendéglátót
bízzák meg az áru átvételével, akkor az árut először csomagolási egységenként,
bruttó súly vagy darabszám alapján vesszük át méréssel, számolással. Egyeztetni
kell az átvett mennyiséget a számlán vagy szállítólevélen feltüntetett mennyiséggel.
Ezután nettósúly alapján is át kell venni az árut.
Megjegyezzük, hogy a bruttó súly az áru tiszta súlya és a csomagoló anyag együttes
súlya.
A nettósúly
csak az áru súlyát jelenti (csomagoló anyag nélkül).
Sokszor előfordul, hogy az áru ládában, dobozban,
rekeszben érkezik, ezt összefoglaló néven göngyölegnek nevezzük. Az sem ritka,
hogy a göngyöleg nagyobb értéket képvisel, mint maga az áru. A csomagoló anyag
súlyát tárasúlynak nevezzük.
Mennyiségi átvételkor nagyon fontos, hogy a tárasúly
nélküli mennyiség szerepeljen a bizonylaton – és később a számlán – a
mennyiségi rovatban.
Minőségi
átvétel
A minőségi átvétel azt jelenti a szakmában,
hogy az érzékszerveinkkel – szaglással, tapintással, látással – megvizsgáljuk
az üzletbe érkezett árut. Megnézzük, hogy rendelkezik-e azokkal a szemmel is
látható jellemzőkkel, ami az áru sajátja.
Tapintással vizsgáljuk meg a gyümölcsöket,
zöldségeket, nem löttyedt-e, nem nyúlós, nyálkás-e az áru.
Különös figyelmet kell fordítani a minőség-megőrzési
időre és az élelmiszerek fogyaszthatóságára. A minőség-megőrzési idő lejárati
dátumát (nap, hónap, év) minden esetben fel kell a csomagoláson tüntetni.
A csomagoláson az alábbi
minőség-megőrzési dátumokat találhatjuk:
- minőségét megőrzi: …
- minőségét megőrzi: lásd … (utalás a feltüntetés
helyére)
- az összetételük miatt gyorsan romló élelmiszerek
esetén: fogyasztható: hónap, nap
Vannak
élelmiszerek, amik minőségüket korlátlan ideig is megőrzik. Ezeken nem kell
feltüntetni a minőség-megőrzési időt (például: só, ecet, cukorfélék a porcukor
kivételével)
Ne
vegyünk át sérült csomagolású, szennyezett, felengedett terméket. A hűtve és
mély hűtve szállított termékeknél ellenőrizni kell a hűtőlánc folyamatosságát
és az átvett áruk maghőmérsékletét. Erre speciális mérőeszköz, úgynevezett
maghőmérő szolgál.
Érték
szerinti áruátvétel
Az érték szerinti áruátvétel
azt jelenti,
hogy a számla matematikai helyességét vizsgáljuk, azaz, hogy a mennyiség és
egységár szorzata valós-e, jól van- e matematikailag összeadva, vagy jól van-e
az esetleges engedmény mértéke kiszámolva.
Bár napjainkban a számítógépes számlázásnál ez nem
fordul elő, de egy őstermelőtől való árubeszerzésnél fontos ellenőrzési
szempont.
Az áruátvétel szakszerű befejezése:
Ha minden rendben van az áruátvétel során, akkor
készpénzes fizetés estén a vevő kifizeti a számlát, az eladó rápecsételi a
fizetve bélyegzőt és aláírja.
Ha az áru szállítólevéllel érkezik, akkor a vevő az
aláírásával és a bélyegzőjével hitelesíti az átvételt. Miután a szállítólevél
alapján az eladó kiállítja a számlát (mert csak ez az adóügyi bizonylat), a
vendéglátós fizetni vagy átutalni a számla megérkezése után fog.
A gyakorlatban a vendéglátó vállalkozások azoktól a
szállítóktól, akik gyakran, naponta szállítanak árut (pl.: pékáru) nem szokták
kérni minden egyes alkalommal a számlát, hanem megállapodás kérdése, hogy
hetente vagy tíznaponta, de minimum havonta egyszer állítsanak ki a szállított
áruról adóügyi bizonylatot (számlát) Ez azért lehetséges, mert itt a két fél
között már nem csak üzleti, de bizalmi kapcsolat is fennáll.
A szállítás
bizonylatai:
Szállítólevél
Mint már említettük az áru többnyire a
vendéglátóüzletbe szállítólevéllel érkezik.
A szállítóleveleken
az eladó és vevő adatain kívül dátum, a szállított áru mennyisége, mennyiségi
egysége, egységára szerepel, valamint az átvevő aláírása és bélyegzője
szerepel. Nincs rajta érték, nincs rajta, hogy „Fizetve”, mert ez nem számla,
azt ez alapján fogják kiállítani.
Számla
Ha nem szállítólevéllel, hanem számlával érkezik az áru, arról tudni kell, hogy ez a bizonylat
egy szigorú számadású nyomtatvány. Előre sorszámozott, tömbökben árulják, és az
ilyen nyomtatványokról sorszám szerint nyilvántartást kell vezetni. Ebből ki
kell derülnie, hogy ki használja fel. A rontott példányokkal is el kell
számolni. A számla ellenében fizetni kell, készpénzes fizetés esetén raja kell
legyen, a „Fizetve” felirat is.
A számla kiállításakor fontos szakmai, tartalmi és formai
követelményeket kell betartani.
A számla tartalmi követelményei:
·
a számla
sorszáma (előre nyomtatott)
·
a
kibocsátás kelte
·
az eladó
(szállító) neve, pontos címe (irányítószámmal), adó- és számlaszáma
·
a vevő
(megrendelő) neve, pontos címe
·
a
teljesítés (szállítás) napja
·
a
fizetés határideje (a szerződés szerint)
·
a
fizetés módja (készpénz, átutalás, incasso)
·
a
szállított termék pontos neve, mennyiségi egysége, mennyisége
·
a termék
egységára
·
áfa
kulcsa (százalékban)
·
áfa
nélküli összérték (forintban)
·
az
áthárított áfa összege (ami a vevőnek fizetendő áfa-kötelezettsége forintban)
·
az
áfával növelt fizetendő összeg (bruttó érték)
·
a törvény
értelmében kötelező minden számlán feltüntetni a termék besorolási számát, amit
VSZ, VTSZ, SZJ betűkkel rövidítünk (vámtarifaszám, szolgáltatás jegyzékszám)
·
az eladó
cégszerű aláírása
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy az árubeszerzés a vendéglátó-ipari munka egyik fő feladata, mert csak a rendelkezésre álló kiváló minőségű nyersanyagból tudunk jó minőségű, változatos és megfelelő választékú étel-, italkínálatot nyújtani a vendégnek.