Vendéglátás
Mit is jelent a
vendéglátás egy „betanított szálláshelyi vendéglátó” számára? Sok mindent
kell, jelentsen!
Kell, hogy jelentsen: tiszteletet, udvariasságot, jó
modort, együttműködést a kollégákkal (napjainkban ez úgy fogalmazódik meg, hogy
teamben, csapatban való gondolkodás és munkavégzés), a szakma magas szintű
ismeretét, jó teherbírást, segítőkészséget. Kell, hogy jelentsen szorgalmat,
műveltséget, szerénységet, toleranciát, jó számoló készséget, jó szervező
készséget, egészséges ambíciót, becsületességet. Kell, hogy jelentsen
figyelmességet, pontosságot, előzékenységet, önuralmat, tapintatot,
illedelmességet, lelkiismeretességet, kreativitást, innovációt, jól ápoltságot,
alázatot, elhivatottságot és még számtalan dolgot, amit azért teszünk, hogy a
vendég is érezze jól magát és mi vendéglátók, mi munkavállalók is örömmel és
szívesen végezzük napjaink tennivalóit!
Mindezen tulajdonságoknak és elvárásoknak lehetetlen
megfelelni, de minden leendő vendéglátósnak törekedni kell arra, hogy minél
több pozitív tulajdonságot sajátítson el mind szakmájában, mind a
magánéletében.
Ezek után ismerkedjünk meg a vendéglátás fogalmával,
feladatával, szerepével és jelentőségével.
A vendéglátás
fogalmát sokan és sokszor próbálták már meghatározni, de maradéktalanul, mindenre
kiterjedően senki nem tudta definiálni. Egyesek szerint minden vendéglátás,
amit azért teszünk, hogy a vendég jól érezze magát. Ön mit csinál, ha
vendégeket hív? És hogyan viselkedik, mit tesz, ha vendégnek hívják valahová?
Igaz az, hogy a vendéglátás egyenlő a szíves látással?
Biztos sok teendője akad, ha vendégeket hív és
biztosan igyekszik nagyon jól éreznie magát, ha vendégségbe megy. A szakmai
alapismeretekből számos teendő megtanulható, számos ismeret elsajátítható, amit
a vendéglátásban tenni szoktak.
Álljon itt egy
olyan fogalom meghatározás, amely néhány szakkönyvben hasonlóan van megfogalmazva:
„A vendéglátás
összetett, komplex tevékenység, melynek kapcsán kül- és belföldi vendéget
látunk el étellel, itallal, szállásukról gondoskodunk és kulturált szórakozási
igényeit elégítjük ki.”
Ebben a fogalomban benne van mindazon feladatok
felsorolása, amit tulajdonképpen a vendéglátósok cselekednek. Ételt, italt
állítanak elő, sütnek, főznek és felszolgálnak, de a vendéget szálláshellyel is
ellátják. Ha a vendég igényli és megfizeti, akkor szórakozási lehetőségről is
gondoskodnak. Ilyen a zene, a műsor, a táncolási lehetőségek biztosítása, de
akár egy biliárdasztal, egy darts vagy a játékgépek is szórakoztathatják a
különböző igényű és kulturális színvonalú vendégeket.
A vendéglátó szó mellett gyakran szerepel az ipar szó
is. Ez arra utal, hogy a vendéglátást nem néhány, hanem sok-sok vendégnek
szervezzük, kereskedelmi jelleggel, ellenérték fejében. Ezért beszélünk szinte
mindig vendéglátó iparról.
A vendéglátás helye az a sok-sok vendéglátó üzlet,
étterem, vendéglő, kocsma, ételbár, borozó, csárda, kávéház, söröző és a többi
üzlet, ahová a vendégek azért járnak, hogy mi vendéglátósok kielégítsük azokat
az igényeiket, melyek az étel, az ital, a szállás és szórakoztatás különböző
területére irányul. Az üzletek szakmai csoportosításáról később még
olvashatnak.
Azért kell a betanított szálláshelyi vendéglátónak
megismernie a szakma minden területét, a
vendéglátást és a szállást adó üzletek tevékenységeit is, hogy a munkáltatója
bármelyik területre osztja is be , mindenhol helyt tudjon állni .
Balatongyörök - Hotel Karát - Panzió
Természetesen ehhez nemcsak szakmai ismeretekre, hanem
olyan emberi tulajdonságokra, képességekre és szorgalomra is szükség van, mint
a pontosság, a becsületesség, a munkához való jó hozzáállás, a tolerancia, az
udvariasság, a műveltség, a fegyelmezettség, rugalmasság, alkalmazkodó
képesség, alázat, rátermettség és számos egyéb hajlam.
És ez sem ördöngős dolog, csak megint arra kell
gondolni, hogy mi mit várnánk el, ha vendégségbe megyünk valahová.
Vendéglátás nemzetgazdasági szerepe
A betanított szálláshelyi
vendéglátónak is tudnia kell, hogy a
nemzetgazdaságban fontos szerepet tölt be a vendéglátás, hiszen az itt
elköltött pénzmennyiség egy része – általános forgalmi adó formájában – növeli
az állami költségvetés bevételét. Ezen kívül a vállalkozások iparűzési adót fizetnek
a nettó bevételük törvény által meghatározott százalékában, ami helyi adóként a
székhely szerint illetékes Önkormányzatnak a bevételét növeli.
A vendéglátásnak fontos gazdasági jelentősége még az is, hogy érvényesül a
multiplikátor-hatás, ami azt jelenti, hogy szinte minden nemzetgazdasági ágra
fejlesztően hat. Ha a vendéglátás fejlődik, gyarapszik az a többi
nemzetgazdasági ágra is pozitív hatással van. De nem csak a fejlődés, a
hanyatlása is begyűrűzik a nemzetgazdaság valamennyi területére is.
Gondoljunk bele abba, ha egy vendéglátós csak egy harminc négyzetméternyi üzlethelyiséggel, terasszal bővíti értékesítő terét, az munkát ad a tervezőnek, a kőművesnek, az ács-állványozónak, a burkolónak, a villany-, gáz- és vízszerelőnek, a festőnek, de ennek kapcsán jól járnak a fuvarozócégek, a közüzemi szolgáltatók és azok a vendéglátó-ipari dolgozók, akik majd itt fognak dolgozni. Jól jár a vendég is és nem utolsó sorban a tulajdonos, a befektető is.
Gazdasági jelentőségei között említhetjük a
vendéglátásnak még azt is, hogy a nemzetgazdaság számra valutabevételt (bármely ország fizetőeszköze) jelent a külföldi
turisták kiszolgálása kapcsán, és nem utolsó sorban munkahelyet teremt, munkalehetőséget biztosít jelenleg közel
százezer munkavállalónak.
Főszezonban előfordul – más gazdasági szektorra
gyakorolt hatás következtében – a foglalkoztatottak száma eléri a félmillió főt
is.
A vendéglátás jelentősége a gazdasági életben még az
is, hogy növeli az infrastruktúrát. Az
infrastruktúrát háttériparnak
nevezzük, amibe beletartozik például az úthálózat, a csatornázottság, az
egészségügyi ellátás, az oktatás színvonala, a szolgáltatások színvonala is.
Gondoljunk bele abba, hogy mi hová mennénk szívesebben, hol töltenénk el az egyre
kevesebb idejű szabadságunkat? Egy fejletlen, alacsony színvonalú, műveletlen,
idegen nyelveket nem beszélő, vagy inkább egy tiszta, rendezett, a
szolgáltatások és ellátások magas színvonalával rendelkező helyén?
Erre mindenki tudja a helyes választ.
Számos szakkönyvben olvashatjuk Brillat Savarin híres francia gasztronómus és
fiziológus örök érvényű igazságát:
„Meghívni
valakit annyi, mint felelősséget vállalni vendégünk jólétéről mindaddig, míg
fedelünk alatt marad.”
Erre a felelősségre
– igazából csupa nagybetűvel- szeretnénk felhívni valamennyi vendéglátásban
dolgozó szíves figyelmét! Ez azt jelenti, hogy a legcsekélyebb, legegyszerűbb
munkát, illetve feladatot is teljes felelősséggel, hibátlanul szabad csak végezni! Ez nem egyszerű feladat! Csak mindig
arra kell gondolni, ha a saját pénzünket költenénk el abban az üzletben, ahol
mi dolgozunk, vajon mennyire lennénk megelégedve az ellátással, a szállodai
szoba tisztaságával, a kapott étel adag nagyságával, a kiszolgálás
színvonalával, az elmosott edény tisztaságával, az udvariassággal, a
rendezvényszervezéssel.
A vendéglátás tevékenységei
A vendéglátás fogalma és jelentőségeinek megismerése
után nézzük, meg, hogy milyen tevékenységeket ölel fel a vendéglátás.
Ha a vendéglátásról beszélünk nem szabad elfelejteni a vendéglátó-ipari munka felépítését, szerkezetét, a vendéglátás tevékenységét sem. Ennek vázlatos képét az alábbiakban szemléltetjük:
A szakmában a vendéglátó-ipari munkát két fő
tevékenységre osztjuk. Az egyik az
áruforgalmi tevékenység, a másik a szolgáltatás.
Természetesen ezek a tevékenységek szorosan
összefüggnek egymással, de gazdaságilag két különböző jellegű vendéglátó-ipari
munkát jelent.
Először a tipikus vendéglátó-ipari szolgáltatásokról
olvashatunk, majd ezt követően fejtjük ki a vendéglátó-ipari tevékenységek
munkafázisait.
Szolgáltatás
A szolgáltatások
nyújtása szorosan kapcsolódik az áruforgalmi feladathoz, de gazdaságilag
fontos különbség, hogy még az áruforgalmi tevékenység végzéséhez nyersanyagra, árura van szükség, addig
a szolgáltatás nem jár nyersanyag felhasználással. A szolgáltatások biztosítása
során a vendéglátósok nem használnak fel alapanyagokat, nyersanyagokat, nem
kell hozzá sör, bor, élesztő. Ilyenkor azokat a kényelmi feltételeket
szervezzük meg, amelyre a vendégnek igény van. A szolgáltatás tehát egy olyan
tevékenység, amellyel a vendégek kényelmét, jó közérzetét biztosítjuk.
A szolgáltatások lehetnek kényelmi szolgáltatások, ide soroljuk a legnagyobb volumenű vendéglátó-ipari
szolgáltatást, a szálláshely biztosítást. Lehetnek szórakoztató szolgáltatások,
pl.: zene, műsor; és megkülönböztetünk még szerviz
tevékenységet is, mint a mini-bár, azaz a szállodai szobába bekészített kisebb
kiszerelésű szeszes italok, üdítők, apró sós harapnivalók, esetleg édességek.
Szerviz tevékenység maga a felszolgálás is, aminek több módja ismert a
szakmában. Úgy, mint angol, francia, svájci-amerikai és orosz felszolgálás Ezek
mind-mind a vendég kényelmét, jó közérzetét szolgálják.
S most térjünk át a másik fő tevékenységre, a
vendéglátás áruforgalmi tevékenységére.
Áruforgalmi tevékenység
Az áruforgalmi
tevékenység azt jelenti, hogy a vendéglátós beszerzi az árut, amit a
szakosított előkészítés után különböző hőtechnológiai eljárással fogyasztásra
késztermékké alakít át.
Ezt követően a vendéglátó üzletek széles és színes
üzlethálózatában eladja, értékesíti.
A betanított szálláshelyi vendéglátónak ismernie kell
ennek az áruforgalmi tevékenységnek és a szolgáltatási tevékenységnek is a lényegét. Tudni, ismerni kell azt, hogy hogyan
kapcsolódnak az egyes munkafolyamatok egymáshoz, hogyan alkotnak teljes
egészet.
Mint ahogyan az ábrából is kitűnik, az áruforgalmi
tevékenység három, egymástól jól elhatárolódó szakaszra oszlik, úgy, mint:
- árubeszerzés
- vendéglátó-ipari termelés
- vendéglátó-ipari értékesítés.
A szakemberek szerint mindhárom tevékenység fontos, de
legfontosabb mégis az értékesítés, mert hiába szerezzük be az árut, ha a
raktárban tároljuk, és hiába főzünk levest, főzeléket, salátákat, húsételeket,
sütünk desszerteket, ha nincs vendég, aki elfogyasztja és megfizeti a munkánk
ellenértékét.