Az értékesítés
Az értékesítés célja és feladata a termelési folyamat során feldolgozott, illetve kész állapotban vásárolt ételek, italok vendégnek történő eladása. A vendéglátás értékesít helyben fogyasztásra (álló és ülő fogyasztás), illetve elvitelre.
A vendéglátó üzletekben a helyben fogyasztás jellemző. Az
értékesítés a vendéglátás fontos tevékenysége, melynek keretében a termelő
tevékenység során feldolgozott, illetve a fogyasztásra kész állapotban vásárolt
(változatlan formában eladható), kitálalt étel- és italféleségeket a
fogyasztónak, a vendégnek eladják.
A hagyományos
értékesítés
A gyakorlatban a hagyományos értékesítésnek két
változata ismert:
·
a pultnál történő kiszolgálás (mint ahogyan
cukrászdában, ételbárban, sörbárban tapasztalhatjuk) és
·
az asztalnál történő felszolgálás (ez azt jelenti,
hogy a pincér étteremben, csárdában, vendéglőben, vagyis fogyasztótérben,
kerthelyiségben, különteremben, konferenciateremben az asztalnál ülő vendéget
kiszolgálja, felszolgálja számára a megrendelt ételt, italt).
A
felszolgálási módok:
A hagyományos értékesítés során többféle
felszolgálási módot alkalmaznak. Ezek lehetnek:
- Angol: ez a felszolgálási mód
legszínvonalasabb, a legmunkaigényesebb, és egyben a legnagyobb költséggel
járó felszolgálás. Két fajtája lehet: Angol I. és Angol II.
·
Az angol I. felszolgálásra az jellemző, hogy a szakács minden
esetben tálra tálalja az ételt, amit a pincér a vendéghez érve, balról
bemutat. Ezután a vendég bal oldalán maradva, a magával vitt szerviz
eszközzel (nagykanál, nagyvilla) szed a vendég tányérjába. Ilyenkor arra
kell ügyelni, hogy a tányéron legalább olyan szépen legyen a tálalva étel, mint
amilyennek a tálon látta a vendég.
·
Az angol II. felszolgálási módnál is tálra tálalja a
szakács az ételt, a pincér most is bemutatja balról, majd az asztal melletti
kisegítő asztalon lévő tálmelegítőre helyezi a tálat, majd egy előmelegített
tányérra kiadagolja a vendégek számának megfelelően az ételt. A tálalás után a
vendég elé helyezzük jobbról a tányért.
- Francia szerviz alapszabálya,
hogy mindig a vendég szed magának, a szakács által tálra szedett tálból.
Ennek is két fajtája ismeretes. A francia I és a francia II.
·
Francia
I: a
szakács itt is tálra tálalja az ételt, a pincér a vendég bal oldalára állva
bemutatja, majd a magával vitt szerviz eszközt a tálra helyezve megkéri a
vendéget, hogy szedjen magának. Ezt a felszolgálási módot akkor szokták
alkalmazni, ha megfelelő gasztronómiai kultúrával rendelkező vendégeknek
szolgálnak fel.
·
Francia
II: a
szakács itt is tálra tálalja az ételt, és a bemutatás után a vendég asztalára helyezi
(jobb oldalról) a tálat úgy, hogy a vendégek mindannyian szedni tudjanak
maguknak. Itt sem szabad elfeledkezni a kellő számú szerviz eszközről.
- Napjainkban leggyakrabban a svájci –amerikai úgynevezett
tányér szervizt használják a
vendéglátó üzletekben. Ilyenkor a vendég arról a tányérról fogyasztja el
az ételt, amire a szakács kitálalta. A pincér jobb oldalról kell, letegye
a vendég elé az ételt.
- Az orosz felszolgálási
módot rendezvények, nagy létszámú vendégek kiszolgálásánál alkalmazzák.
Ilyenkor szinte minden felraknak előre az asztalra – kenyere, hideg
előételeket, salátákat, apró süteményeket - a meleg étele kivételével,
azokat frissen, tűzforrón kell a vendégnek felszolgálni.
Az önkiszolgáló értékesítés
Az
önkiszolgáló értékesítésnek több formája ismeretes például: terelőkorlátos,
forgópultos (carussel) és automata értékesítés. A vendég ilyenkor maga veszi el
a kiválasztott ételt, italt és viszi a fogyasztás helyére.
Az
önkiszolgáló üzletek pultjaikon mutatják be étel- és italkínálatukat, így
feleslegessé válik a hagyományos étlap és a felszolgáló személyzet.
Az önkiszolgáló étékesítés előnyei a vendég számára:
- Látja a kitálalt vagy bemutatott ételeket és italokat,
gyorsabban döntheti el, hogy mit válasszon,
- elmarad a várakozási idő (rendelésfelvételre,
felszolgálásra, fizetésre), így a vendég gyorsabban hozzájut az általa
választott ételekhez és italokhoz,
- alacsonyabb az árszínvonal, nem kell borravalót adni,
mert: fizetés pénztárnál történik, vagy az automatánál.
Az önkiszolgáló értékesítés
üzleti előnyei:
- Kevesebb szakképzett munkaerőre van szükség,
- a megfelelő helyre telepített és jól vezetett üzlet
vendég-forgása akár többszöröse is lehet a hagyományos üzletekének, így az
egy férőhelyre jutó forgalom is lényegesen magasabb,
- nagyobb termelékenység (havi nettó bevétel / létszám)
érhető el,
- az élő- és holtmunkával való gazdálkodás hatékonyabban
szervezhető,
- az elszámoltatás egyszerűsíthető,
- a kínált szűkített ételválasztékkal kedvezően
befolyásolhatók a fogyasztási szokások.
Viszont az önkiszolgáló értékestés esetén hátrányokkal is számolni kell:
- nélkülözni kell az igényesebb személyes szolgáltatást
(felszolgálást) és a vendéggel való kapcsolattartást,
- a vendégek egyéni kérései nem minden esetben vehetők
figyelembe,
- a vendég könnyen kiöntheti az ételt, italt a fogyasztási
helyre való szállításkor
Az
önkiszolgáló értékesítési mód elsősorban az állandó nagy forgalmú üzletek és a
munkahelyi vendéglátás megszervezésére alkalmas módszer.
Az önkiszolgáló értékesítés változatai:
-
a vendégáramlás befolyásolása szerint lehet: terelőkorlátos és szabad-pályás
-
a fizettetés mód szerint: előre váltott blokkal, pénztárnál
történő utólagos fizettetéssel
Gyorskiszolgáló
értékesítés
A
vendég itt is maga veszi el a kiválasztott ételt, italt és viszi a fogyasztás
helyére. A különbség az teljes önkiszolgálótól annyi, hogy itt csak egyszer
használatos eszközöket alkalmaznak Például: McDonald’s, KFC, Burger King.
Most
azokat a vendéglátó-ipari üzleteket
fogjuk felsorolni és jellemezni, melyekben a vendéglátó-ipari tevékenység
sokféle módját végezzük.
A
kereskedelmi vendéglátóhelyekhez tartozó melegkonyhás üzletek típusai az
alábbiak:
-
-
- étterem,
- vendéglő,
- csárda,
- gyorsétkező helyek,
- étkezde, kifőzde,
- étterem-söröző,
- kávéház.
- étterem,
-
Étterem
Az
étterem jellemzően nagy befogadó képességű vendéglátó-ipari üzlet. A
szállodákban is megtalálhatók. Választékukat tekintve lehet nemzeti jellegű
(magyaros, olasz kínai stb.) is. A szolgáltatások nyújtása és az ellátási
feladatok mellett szórakoztató tevékenységet is folytathatnak. Nagyobb
rendezvények, esküvők lebonyolítására is alkalmas, kedvelt vendéglátó-ipari
üzlettípus. A vendég leveseket, főzelékeket, húsételeket, befejező fogásokat és
ezekhez illő italokat is talál itt.
A
vendégigények szélesebbé válása egyre mélyebb specializációt eredményezett az
éttermek tekintetében is. A specializáció alapját elsősorban az ételválaszték
módosítása, kiszélesedése jelentette.
Ennek
megfelelőn az alább éttermek különböztethetők meg:
− nemzeti jellegű étterem: az adott
nemzet gasztronómiai kultúrája által meghatározott nyers anyagok és készítési
módok alapján kínálja az ételeket és hozzá illő italokat
− tájjellegű étterem: szakosodásának
alapja az egy-egy tájegység (régió) étel- és ital alapanyaga. Berendezése,
hangulati elemei, színei, és a dekorációi az adott tájegység jellegzetes
szokásaihoz igazodnak
Vendéglő
A
vendéglő kisebb alapterületű, családiasabb hangulatú, mint az étterem. Főleg
helyi és környékbeli vendégek veszik igénybe. Jellemző a törzsvendégek nagyobb
aránya. A választéka is szűkebb, mint az étteremé, felszerelései, berendezése,
eszközei egyszerűbbek a családias hangulatot tükrözik. Rendszerint családi
vállalkozásban működnek.
Molnár vendéglő -
Tiszafüred
Csárda
A
csárda a vendéglő speciális formája. A városokon, falvakon kívüli területen
találhatóak, elsősorban országutak mentén. Ősi magyar üzletforma.
Parasztház-szerű kialakítás, szalmatető vagy nádból készült tetőszerkezet
jellemzi, gyakran veranda, tornác kialakítás is látható. Kínálatában a
magyaros, népies, tájjellegű ételek dominálnak.
Az
ételek választéka viszonylag szűk. Az italválasztéka a magyar italfogyasztást
tükrözi.
Szolgáltatására jellemző a népzene vagy a
cigányzene. Berendezései egyszerű, népies jellegűek, elsősorban fabútorokból,
gyalult lócák, kecskelábú asztalokból állnak.
Díszítőelemként
cserépkancsókat, fafaragásokat, szőttes abroszokat, búbos kemencét alkalmaznak.
Gyorsétkező helyek
A
gyorsétkező helyek választéka szűk, hosszú ideig állandó. A munka szinte
„automatizált”, gépies. Ezek az üzletek leggyakrabban franchise-rendszerben
működnek. Jelentős marketingkommunikációs tevékenységet folytatnak a forgalom
növelése érdekében. Az
amerikai
étkezési kultúrákra jellemző ez az üzlettípus.
Étkezde, kifőzde
Az
étkezde vagy köznapi nevén kifőzde a hétköznapi főétkezési igényekre alkalmas.
Az
ételsor
szűk, mindössze néhány fogás szerepel a választékban.
Egyszerű, olcsó, házias ételeket kínálnak,
jellemző az előfizetéses étkezés helyszíni fogyasztással vagy elvitelre, amikor
műanyag dobozokba tálalják az ételt.Szeszesitalokat általában nem forgalmaznak,
kivéve a sört.
Söröző
A
söröző német (bajor) nyelvterületről származó üzlettípus. Fából készült
berendezés, bokszos elrendezés jellemzi. A kínálat alapja a sör, melyet
jellemzően melegkonyhai választék egészít ki. Jellemzőek még a meleg egytálételek, sörkorcsolyák. Több
sörözőben a szórakoztatás eszköze a zene.
Kávéház
A
kávéház „sajátos hangulatú vendéglátóegység”. Klasszikus értelemben egyesíti az
éttermet és a kávézót. Meleg ételt is
készíthet, de sokszor találni a kínálatában hidegkonyhai termékeket és cukrászsüteményeket
is. Széles az italkínálata, alkoholos és alkoholmentes italok egyaránt
kaphatók. Kínálatában megtalálhatók a meleg reggeli italok is. Sokféle kávé és
kávékülönlegesség is felszolgálásra kerül.
Ebben
az üzlettípusban kulturális tevékenység is folyik, biztosítják az
újságolvasást, mely halk zene mellett szórakoztatja a vendégeket. Írók, költők,
színészek, művészek kedvelt találkahelye volt régen is.
Munkahelyi vendéglátóhelyek
A
munkahelyi vendéglátóhelyekhez soroljuk a főzőkonyhás munkahelyi gyors- és
önkiszolgáló éttermeket, valamint a munkahelyi, intézményi éttermeket és
büféket.
A
munkahelyi vendéglátó üzletek egyikében sem szabad szeszes italt fogyasztani és
itt csak a vendégek meghatározott köre, az adott munkahelyen dolgozók szoktak
vásárolni.
Alapvetően
munkahelyi éttermeket, illetve munkahelyi büféket különböztetünk meg. A
munkahelyi étterem szerényebb körülmények között kínál napi egyszeri meleg
ételt szűkebb választékban, mint a kereskedelmi vendéglátás üzleteiben.
Általában
előre megváltott, úgynevezett előfizetéses étkeztetés formájában szervezik az
ellátást. A munkahelyi büfékben pedig reggeli és uzsonna ételek, italok, kávék,
üdítők szerepelnek a kínálatban, igazodva a munkahelyen dolgozók igényeihez.
Ebben a tananyag részben megismerhettük a vendéglátás alapjait az áru beérkezésétől az értékesítésig.
Megtanultuk, hogy miért fontos a jó minőségű nyersanyag a
vendéglátó vállalkozás részére, megtanultuk azt is hogyan kell szakszerűen
előkészíteni és elkészíteni a vendég kívánságának megfelelően, valamint
megismerhettünk azokat a melegkonyhás vendéglátó ipari üzleteket is, melyekben
értékesítésre kerül a vendéglátás étel-ital kínálata.